Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY443 | PSYCHOTHERAPY THEORY AND APPLICATIONS | 7 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE GÜNEŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, ruhsal ve davranışsal tanı kategorilerine uygun psikoterapi tekniklerini belirleme becerisini kazandırmaktır. Her bir teknikle psikoterapi yapma becerisi, söz konusu tekniğin oyunlaştırılarak uygulanması yolu ile geliştirilir. Bu derste, farklı psikoterapi tekniklerinin temelinde yatan kuramların kavranması sağlanır. |
Contents of the Course Unit: | Psikoterapinin anlamı ve içeriğinin kavranması, Bireyin yaşamındaki önemi ve işlevselliğinin incelenmesi, Farklı psikoterapi yaklaşımları ve teknikleri konusunda bilgilendirme, Vaka örnekleri üzerinden psikoterapi sürecinin işlenerek mesleki bilgi ve deneyim kazandırılması, Psikoterapinin etik kuralları hakkında bilgilendirme. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Psikoterapide etik kurallarını açıklar. (explain- bloom’s 4) |
Çeşitli psikoterapi teknik ve yöntemlerini karşılaştırır. (compare - bloom’s 5) |
Psikoterapide danışanların ihtiyaçlarının önemini dikkate alır. (consider – bloom’s 5) |
İnsan gereksinimlerinin psikoterapi ile olan ilişkisini tartışır. (discuss – bloom’s 2) |
Psikoterapilerin temelini oluşturan esasları değerlendirir. (evaluate – bloom’s 5) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Psikoterapi kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
2 | Literatür Okuma | Psikoterapi ilkeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
3 | Literatür Okuma | Psikoterapi çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
4 | Literatür Okuma | Çocuk ve ergenlerde Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
5 | Literatür Okuma | Psikanalitik Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
6 | Literatür Okuma | Davranışçı Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
7 | Literatür Okuma | Bilişsel Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Bilişsel Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
10 | Literatür Okuma | Oyun Psikoterapisi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
11 | Literatür Okuma | Mentalizasyon Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
12 | Literatür Okuma | Aile Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
13 | Literatür Okuma | Aile Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
14 | Literatür Okuma | Aile Psikoterapi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
15 | Literatür Okuma | Bireysel Psikoterapiler | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
GÜLEÇ,C.(2003). Psikiyatri ve Psikoterapilerin ABC'Sİ. HYB Yayıncılık, Ankara. |
ÖZTÜRK,O. - ULUŞAHİN, A. (2008). Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. |
Psikolojik Danışma ve rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar (2007).Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayını . |
DAŞ,C.(2007).Bütünleşmek ve Büyümek Geştalt terapi Yaklaşımı.HYB Yayıncılık, Ankara |
AKKOYUN,F.(2001).Geştalt Terapi.Nobel Yayın Dağıtım. Ankara |
YALOM,I.(1999). Varoluşçu Psikoterapi. ( Z.İyidoğan Babayiğit, Çeviren).Kabalcı Yayınevi. İstanbul |
SAVAŞIR,I. - BOYACIOĞLU,G. -KABAKÇI,E.(1996). Bilişsel - Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. |
TÜRKÇAPAR,H.(2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. HYB Basım Yayın. Ankara |
YALOM,I.D.(1992). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. ( A.Tangör - Ö.Karaçam, Çeviren). Nobel Tıp Kitapevi.İstanbul |
NAAR,R.(1993). Grup Psikoterapisine İlk Adım. ( N.Hisli Şahin, Çeviren). İmge Kitapevi. Ankara. |
DOKUR,M., PROFETA,Y.(2006). Aile ve Çift Terapisi. Morpa, İstanbul. |
BABAOĞLU,A.N.(2006). Psikoterapiler : Eğitim Ve Süpervizyonlar. Morpa, İstanbul. |
ARDALI,C., ERTEN,Y. (1999), Psikanalizden Psikoterapilere, Alf Yay., İstanbul. Babaoğlu,A.N.,(2006), Psikoterapiler, Morpa, Morpa Yay., İstanbul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
3 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
4 | |||||
4 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
4 | |||||
3 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
0 | |||||
2 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
4 | |||||
2 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
4 | |||||
3 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
1 | |||||
4 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
1 | |||||
5 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
1 | |||||
6 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
4 | |||||
2 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
3 | |||||
2 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
3 | |||||
3 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
4 | |||||
4 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
4 | |||||
2 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
4 | |||||
3 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
4 | |||||
4 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
0 | |||||
3 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
1 | |||||
4 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
1 | |||||
5 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
4 | |||||
6 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 205 |
Total Workload of the Course Unit | 205 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |