Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS101 |
INTRODUCTION TO BUSINESS |
1 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MELDA KEÇECİ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İşletme biliminin temel prensiplerinin ana hatlarıyla öğrencilere benimsetilmesi, okul sonrasında, iş dünyasında ki ekonomik ve teknolojik değişme ve gelişmelere uyum sağlamaları amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: |
Genel olarak işletmenin tanımı, kuruluş amaçları, küçük ve büyük ölçekli işletmelerin kuruluş aşamaları ve kuruluş yeri seçiminin önemi hakkında bilgi verilir. İşletmelerin ölçeklerine göre sınıflandırılmaları ve ekonomideki yeri hakkında bilgiler verilir. İşletme fonksiyonlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme yeteneğini verir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İşletmeyi, iş türlerini ve işin olumlu ve olumsuz yönlerini tanımlabilir. (Blooms'5 - Understanding) |
Dış çevrenin işletme üzerindeki etkisini tartışabilir. (Blooms'5 - Understanding) |
İşletmedeki temel fonksiyonları açıklayabilir. (Blooms'5 - Understanding) |
İş hayatındaki etik ve etik olmayan davranışları yorumlayabilir. (Blooms'4 - Analyzing) |
Farklı iş yapılarını açıklayabilir. (Blooms'5 - Understanding) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmeciliğin Gelişimi ve Temel Kavramlar |
Anlatım-Örnekler |
2 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerin Amaçları ve Sorumlulukları |
Anlatım-Örnekler |
3 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Kuruluş Kararı ve Kuruluş Yeri Seçimi |
Anlatım-Örnekler |
4 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Hukuksal Yapısı |
Anlatım-Örnekler |
5 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Bütünleşme ve İş Birlikleri |
Anlatım-Örnekler |
6 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Yönetime İlişkin Temel Bilgiler |
Anlatım-Örnekler |
7 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerin Temel İşlevi: Yönetim |
Anlatım-Örnekler |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelere Değer Yaratmak : Pazarlama |
Anlatım-Örnekler |
10 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Verimlilik: Üretim İşlevi |
Anlatım-Örnekler |
11 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde Bilgi ve Ölçme Sistemi : Muhasebe |
Anlatım-Örnekler |
12 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerin faaliyetine kaynak bulma: Finans Yönetimi |
Anlatım-Örnekler |
13 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerin en değerli kaynağı: İnsan Kaynakları |
Anlatım-Örnekler |
14 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
İşletmelerde İş Gücünün Eğitimi |
Anlatım-Örnekler |
15 |
Kaynakların ilgili bölümleri |
Genel Tekrar |
Anlatım-Örnekler |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Can, E. (2016). İşletme Bilimine Giriş. Beta Yayınları |
Arslan, L. (2016). Temel İşletmeciliğe Giriş. Beta Yayınları |
Çelik, A., Şimşek, M. Ş. (2022). İşletme Bilimine Giriş. Eğitim Yayınevi |
Bakan, İ. (2019). İşletme Bilimine Giriş. Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To explain the basic concepts and theories associated with the field of International Logistics and Transportation
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To relate concepts and cases in the field of International Logistics and Transportation with other fields in Social Sciences
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To make literature review for analyzing cases in the field of International Logistics and Transportation and to use this information for personal studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To analyze data and findings in the field of International Logistics and Transportation with respect to cause-effect relations and critical perspective.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To identify gaps in the theory and practice of International Logistics and Transportation and to offer solutions for each.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To develop ideas as to how to use the information related to the field of International Logistics and Transportation in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To convey information related with the field of International Logistics and Transportation by using effective presentation and communication techniques.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of International Logistics and Transportation.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|