TR EN

INTRODUCTION TO BUSINESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BUS101 INTRODUCTION TO BUSINESS 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MELDA KEÇECİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İşletme biliminin temel prensiplerinin ana hatlarıyla öğrencilere benimsetilmesi, okul sonrasında, iş dünyasında ki ekonomik ve teknolojik değişme ve gelişmelere uyum sağlamaları amaçlanmıştır.
Contents of the Course Unit: Genel olarak işletmenin tanımı, kuruluş amaçları, küçük ve büyük ölçekli işletmelerin kuruluş aşamaları ve kuruluş yeri seçiminin önemi hakkında bilgi verilir. İşletmelerin ölçeklerine göre sınıflandırılmaları ve ekonomideki yeri hakkında bilgiler verilir. İşletme fonksiyonlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme yeteneğini verir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşletmeyi, iş türlerini ve işin olumlu ve olumsuz yönlerini tanımlabilir. (Blooms'5 - Understanding)
Dış çevrenin işletme üzerindeki etkisini tartışabilir. (Blooms'5 - Understanding)
İşletmedeki temel fonksiyonları açıklayabilir. (Blooms'5 - Understanding)
İş hayatındaki etik ve etik olmayan davranışları yorumlayabilir. (Blooms'4 - Analyzing)
Farklı iş yapılarını açıklayabilir. (Blooms'5 - Understanding)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmeciliğin Gelişimi ve Temel Kavramlar Anlatım-Örnekler
2 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerin Amaçları ve Sorumlulukları Anlatım-Örnekler
3 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Kuruluş Kararı ve Kuruluş Yeri Seçimi Anlatım-Örnekler
4 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Hukuksal Yapısı Anlatım-Örnekler
5 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Bütünleşme ve İş Birlikleri Anlatım-Örnekler
6 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Yönetime İlişkin Temel Bilgiler Anlatım-Örnekler
7 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerin Temel İşlevi: Yönetim Anlatım-Örnekler
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelere Değer Yaratmak : Pazarlama Anlatım-Örnekler
10 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Verimlilik: Üretim İşlevi Anlatım-Örnekler
11 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde Bilgi ve Ölçme Sistemi : Muhasebe Anlatım-Örnekler
12 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerin faaliyetine kaynak bulma: Finans Yönetimi Anlatım-Örnekler
13 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerin en değerli kaynağı: İnsan Kaynakları Anlatım-Örnekler
14 Kaynakların ilgili bölümleri İşletmelerde İş Gücünün Eğitimi Anlatım-Örnekler
15 Kaynakların ilgili bölümleri Genel Tekrar Anlatım-Örnekler
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Can, E. (2016). İşletme Bilimine Giriş. Beta Yayınları
Arslan, L. (2016). Temel İşletmeciliğe Giriş. Beta Yayınları
Çelik, A., Şimşek, M. Ş. (2022). İşletme Bilimine Giriş. Eğitim Yayınevi
Bakan, İ. (2019). İşletme Bilimine Giriş. Beta Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain the basic concepts and theories associated with the field of International Logistics and Transportation

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To relate concepts and cases in the field of International Logistics and Transportation with other fields in Social Sciences
2
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To make literature review for analyzing cases in the field of International Logistics and Transportation and to use this information for personal studies.
2
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
2
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To analyze data and findings in the field of International Logistics and Transportation with respect to cause-effect relations and critical perspective.
2
To identify gaps in the theory and practice of International Logistics and Transportation and to offer solutions for each.
3
To develop ideas as to how to use the information related to the field of International Logistics and Transportation in professional life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To convey information related with the field of International Logistics and Transportation by using effective presentation and communication techniques.
2
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of International Logistics and Transportation.
3
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
2
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0