TR EN

ART HISTORY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR211 ART HISTORY I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ESRA SAYIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sanat Tarihi bilimine ait teknik terimleri öğretmek. Sanat tarihi bilinci oluşturma ve toplumların gelişimlerini takip etmede sanat tarihinin önemini kavratmak. Anadolu'da bulunan çeşitli dönemlere ait sanatları tanıtmak.
Contents of the Course Unit: Sanat Tarihinde kullanılan mimari, resim, heykel, el sanatları ve diğer konularla ilgili terimler. Anadolu'da farklı dönemlere ait sanat mimarisinin nitelik ve özellikleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanat Tarihi terminolojisini kullanabilirler.
Sanat Tarihi bilimine ait temel kavramları öğrenebilir ve kullanabilirler.
Tarih öncesi çağlara ait sanatları ifade edebilirler. Paleolitik ve Mezolitik Çağlar, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar (Göbeklitepe, Çatalhöyük).
Anadolu'da bulunan farklı dönemlere ait tarihi kalıntılar ve yapılarla ilgili bilgilere sahip olabilirler.
Anadolu'da hüküm sürmüş olan İslam öncesi uygarlıkları karşılaştırabilirler.
Anadolu'daki uygarlıkları ayırt edebilirler.
Ege uygarlıkları sanatını ayırt edebilirler.
Anadolu'daki Roma ve Bizans sanatını açıklayabilirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma-slayt Hazırlama Dersin Tanıtılması ve Yöntemin İzahı; Temel kavramlar, sanatın türleri ve sanat tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Sunum-Tartışma
2 Okuma-slayt Hazırlama Tarih Öncesi Çağlarda Sanat (Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar) Sunum-Tartışma
3 Okuma-slayt Hazırlama Mezopotamya Uygarlığı ve Sanatı Sunum-Tartışma
4 Okuma-slayt Hazırlama Hitit ve Mısır Uygarlığı ve Sanatı Sunum-Tartışma
5 Okuma-slayt Hazırlama Urartu ve Frig Sanatı Sunum-Tartışma
6 Okuma-slayt Hazırlama Lydia ve Lykia Sanatları Sunum-Tartışma
7 Okuma-slayt Hazırlama Eski İran Devletlerinde Sanat Sunum-Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Minos ve Miken Sanatları Sunum-Tartışma
10 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Yunan Sanatı (Mimari) Sunum-Tartışma
11 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Yunan Sanatı (Resim, Heykel vd.) Sunum-Tartışma
12 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Etrüsk Sanatı Sunum-Tartışma
13 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Roma Sanatı (Mimari) Sunum-Tartışma
14 Okuma-slayt Hazırlama Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Roma Sanatı (Resim, Heykel vd.) Sunum-Tartışma
15 Okuma-slayt Hazırlama Geç Antik Çağ ve Bizans Sanatı Sunum-Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fischer, E. (2012) Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yayınevi
Ernst; Art Needs, 1995
Turani A. (1992) Dünya Sanat Tarihi, İstanbul
Wölfflin, H. (2015) Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul
E. H. Gombrich, E.H. (2007) Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
1
2
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
3
2
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
1
2
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
1
2
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
1
2
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
1
3
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 6 30
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0