Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
TUR211 |
ART HISTORY I |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ESRA SAYIN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sanat Tarihi bilimine ait teknik terimleri öğretmek. Sanat tarihi bilinci oluşturma ve toplumların gelişimlerini takip etmede sanat tarihinin önemini kavratmak. Anadolu'da bulunan çeşitli dönemlere ait sanatları tanıtmak. |
Contents of the Course Unit: |
Sanat Tarihinde kullanılan mimari, resim, heykel, el sanatları ve diğer konularla ilgili terimler. Anadolu'da farklı dönemlere ait sanat mimarisinin nitelik ve özellikleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sanat Tarihi terminolojisini kullanabilirler. |
Sanat Tarihi bilimine ait temel kavramları öğrenebilir ve kullanabilirler. |
Tarih öncesi çağlara ait sanatları ifade edebilirler. Paleolitik ve Mezolitik Çağlar, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar (Göbeklitepe, Çatalhöyük). |
Anadolu'da bulunan farklı dönemlere ait tarihi kalıntılar ve yapılarla ilgili bilgilere sahip olabilirler. |
Anadolu'da hüküm sürmüş olan İslam öncesi uygarlıkları karşılaştırabilirler. |
Anadolu'daki uygarlıkları ayırt edebilirler. |
Ege uygarlıkları sanatını ayırt edebilirler. |
Anadolu'daki Roma ve Bizans sanatını açıklayabilirler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Dersin Tanıtılması ve Yöntemin İzahı;
Temel kavramlar, sanatın türleri ve sanat tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisi |
Sunum-Tartışma |
2 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Tarih Öncesi Çağlarda Sanat (Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar) |
Sunum-Tartışma |
3 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Mezopotamya Uygarlığı ve Sanatı |
Sunum-Tartışma |
4 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Hitit ve Mısır Uygarlığı ve Sanatı |
Sunum-Tartışma |
5 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Urartu ve Frig Sanatı |
Sunum-Tartışma |
6 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Lydia ve Lykia Sanatları |
Sunum-Tartışma |
7 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Eski İran Devletlerinde Sanat |
Sunum-Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Minos ve Miken Sanatları |
Sunum-Tartışma |
10 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Yunan Sanatı (Mimari) |
Sunum-Tartışma |
11 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Yunan Sanatı (Resim, Heykel vd.) |
Sunum-Tartışma |
12 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Etrüsk Sanatı |
Sunum-Tartışma |
13 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Roma Sanatı (Mimari) |
Sunum-Tartışma |
14 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Roma Sanatı (Resim, Heykel vd.) |
Sunum-Tartışma |
15 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Geç Antik Çağ ve Bizans Sanatı |
Sunum-Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Fischer, E. (2012) Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yayınevi |
Ernst; Art Needs, 1995 |
Turani A. (1992) Dünya Sanat Tarihi, İstanbul |
Wölfflin, H. (2015) Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul |
E. H. Gombrich, E.H. (2007) Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
6 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|