TR EN

HEALTH CARE AND FIRST AID PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR209 HEALTH CARE AND FIRST AID 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. NURCAN ESİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlık tedbirleri ve ilkyardım hakkında temel bilgi vermek
Contents of the Course Unit: Temel sağlık tedbirleri ve ilkyardım uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İlk yardım, acil bakımla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilme ve kavrama
Toplumda sık karşılaşılan kaza, yaralanma, acil hastalık durumlarını toplumun sağlık sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin birincil ve ikincil korunma ile ilgili temel ilkeleri kavrama ve değer verme
Acil bakım ve ilk yardımın önceliklerini belirleme, uygulama, değerlendirme süreci doğrultusunda bakımla ilgili kararları verebilme ve uygulayabilme becerisini kazanma
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulama

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma-slayt Hazırlama İlkyardımın Tarihçesi -İlkyardımın Amacı ve Önemi -İlkyardım Gerektiren Durumlar -İlkyardımın Temel İlkeleri ve Hedefleri -İlkyardımcının Görev ve Sorumlulukları -İlkyardım Malzemeleri Sunum-Anlatım
2 Okuma-slayt Hazırlama Temel Yaşam Desteği Endikasyonları -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Aşamaları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Kalp-Akciğer Canlandırması -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Komplikasyonları -İleri Yaşam Desteğinin Sağlanması Sunum-Anlatım
3 Okuma-slayt Hazırlama Hava Yolu Tıkanıklarına Yol Açan Nedenler -Hava Yolu Tıkanıklığından Korunmak İçin Öneriler -Hava Yolu Tıkanıklığı Belirti ve Bulguları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Yabancı Cisim İle Hava Yolu Tıkanıklıklarında İlkyardım Sunum-Anlatım
4 Okuma-slayt Hazırlama Kanamanın Tanımı ve Nedenleri -Kanamanın Sınıflandırılması -Dış Kanama ve Dış Kanamalarda İlkyardım -İç Kanama ve İç Kanamalarda İlkyardım Sunum-Anlatım
5 Okuma-slayt Hazırlama Şokun Tanımı -Şokun Sınıflandırılması ve Fizyopatolojisi -Şokun Evreleri -Şokun Belirti ve Bulguları -Şokun Önlenmesi ve Tedavisi -Anaflaktik Şok ve Anaflaktik Şokta İlkyardım Sunum-Anlatım
6 Okuma-slayt Hazırlama Yaralanmalarda Tedavi İlkeleri -Kafa Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Omurga Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Göğüs Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Karın Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Trafik kazalarında yaralıların kurtarılması Sunum-Anlatım
7 Okuma-slayt Hazırlama Kırıklarda ilkyardım -Çıkıklarda İlkyardım -Burkulmalarda İlkyardım Sunum-Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Okuma-slayt Hazırlama Yanık Nedenleri ve Türleri -Yanıklarda İlkyardımın Amacı -Isı İle Oluşan Yanıklarda,Kimyasal Yanıklarda ve Elektrik Yanıklarında İlkyardım -Yangından Kurtarma ve Duman İnhalasyonunda İlkyardım -Sıcak Çarpmalarında İlkyardım DONMALARDA İLKYARDIM -Donmanın Tanımı ve Fizyopatolojisi -Donma Çeşitleri,Belirti ve Bulguları -Donmalarda İlkyardım Sunum-Anlatım
10 Okuma-slayt Hazırlama Komanın Tanımı ve Nedenleri -Koma Çeşitleri ve İlkyardım -Epilepsi ve İsteri Nöbetlerinde İlkyardım Sunum-Anlatım
11 Okuma-slayt Hazırlama Zehirlenme Yolları -Zehirlenme Vakalarında Belirtiler -Zehirlenmelerde İlkyardım -Zehirlenme Danışma Merkezi -Zehirlenmelere Karşı alınacak Önlemler Sunum-Anlatım
12 Okuma-slayt Hazırlama Böcek Sokmalarının Genel Etkileri -Yılan Sokmaları ve İlkyardım -Akrep Sokmaları ve İlkyardım -Örümcek ve Arı Sokmaları ve İlkyardım -Evcil Hayvan Isırmaları ve İlkyardım -Deniz Hayvanları İle Yaralanmalarda İlkyardım Sunum-Anlatım
13 Okuma-slayt Hazırlama Göze Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Kulağa yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Buruna Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım Sunum-Anlatım
14 Okuma-slayt Hazırlama Taşımalarda Genel Kurallar - Hasta veya Yaralıyı Sürükleme Yöntemleri -Araç İçindeki Hasta veya Yaralıyı Çıkarma (Rentek Manevrası) KISA MESAFEDE HIZLI TAŞIMA TEKNİKLERİ -Bir Kişi İle Taşıma Yöntemleri -İki Kişi İle Taşıma Yöntemleri SEDYE OLUŞTURARAK HASTA VEYA YARALILARI TAŞIMA -Sandalye İle Taşıma -Battaniye İle Geçici Sedye Oluşturma -Kaşık Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Köprü Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Sedyeyi İki ve Dört Kişi İle Taşıma Sunum-Anlatım
15 Okuma-slayt Hazırlama Genel Tekrar Sunum-Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Selimen, D., Olgun N., Aslan F. E, Kuguoglu S. (1998). Acil Bakim. Istanbul: Yüce Publications.
Ege, R. (1999). Kaza, Hastalik ve Yaralanmalarda Ilk ve Acil Yardim, THK.
Süzen, B. (2014). Temel İlk Yardım. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Yanardağ M , İ. Yılmaz (2017). Sağlık ve İlk Yardım. Ankara. Pegem Yayınları
Moral, E. (2017). İlkyardım. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
0
2
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
0
2
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
0
2
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
1
2
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
1
2
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
1
3
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 6 30
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0