Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TUR209 |
SAĞLIK TEDBİRLERİ VE İLK YARDIM |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. NURCAN ESİN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sağlık tedbirleri ve ilkyardım hakkında temel bilgi vermek |
İçerik: |
Temel sağlık tedbirleri ve ilkyardım uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İlk yardım, acil bakımla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilme ve kavrama |
Toplumda sık karşılaşılan kaza, yaralanma, acil hastalık durumlarını toplumun sağlık sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin birincil ve ikincil korunma ile ilgili temel ilkeleri kavrama ve değer verme |
Acil bakım ve ilk yardımın önceliklerini belirleme, uygulama, değerlendirme süreci doğrultusunda bakımla ilgili kararları verebilme ve uygulayabilme becerisini kazanma |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulama |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma-slayt Hazırlama |
İlkyardımın Tarihçesi -İlkyardımın Amacı ve Önemi -İlkyardım Gerektiren Durumlar -İlkyardımın Temel İlkeleri ve Hedefleri -İlkyardımcının Görev ve Sorumlulukları -İlkyardım Malzemeleri |
Sunum-Anlatım |
2 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Temel Yaşam Desteği Endikasyonları -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Aşamaları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Kalp-Akciğer Canlandırması -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Komplikasyonları -İleri Yaşam Desteğinin Sağlanması |
Sunum-Anlatım |
3 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Hava Yolu Tıkanıklarına Yol Açan Nedenler -Hava Yolu Tıkanıklığından Korunmak İçin Öneriler -Hava Yolu Tıkanıklığı Belirti ve Bulguları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Yabancı Cisim İle Hava Yolu Tıkanıklıklarında İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
4 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Kanamanın Tanımı ve Nedenleri -Kanamanın Sınıflandırılması -Dış Kanama ve Dış Kanamalarda İlkyardım -İç Kanama ve İç Kanamalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
5 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Şokun Tanımı -Şokun Sınıflandırılması ve Fizyopatolojisi -Şokun Evreleri -Şokun Belirti ve Bulguları -Şokun Önlenmesi ve Tedavisi -Anaflaktik Şok ve Anaflaktik Şokta İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
6 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Yaralanmalarda Tedavi İlkeleri -Kafa Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Omurga Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Göğüs Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Karın Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Trafik kazalarında yaralıların kurtarılması |
Sunum-Anlatım |
7 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Kırıklarda ilkyardım -Çıkıklarda İlkyardım -Burkulmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Yanık Nedenleri ve Türleri -Yanıklarda İlkyardımın Amacı -Isı İle Oluşan Yanıklarda,Kimyasal Yanıklarda ve Elektrik Yanıklarında İlkyardım -Yangından Kurtarma ve Duman İnhalasyonunda İlkyardım -Sıcak Çarpmalarında İlkyardım DONMALARDA İLKYARDIM -Donmanın Tanımı ve Fizyopatolojisi -Donma Çeşitleri,Belirti ve Bulguları -Donmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
10 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Komanın Tanımı ve Nedenleri -Koma Çeşitleri ve İlkyardım -Epilepsi ve İsteri Nöbetlerinde İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
11 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Zehirlenme Yolları -Zehirlenme Vakalarında Belirtiler -Zehirlenmelerde İlkyardım -Zehirlenme Danışma Merkezi -Zehirlenmelere Karşı alınacak Önlemler |
Sunum-Anlatım |
12 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Böcek Sokmalarının Genel Etkileri -Yılan Sokmaları ve İlkyardım -Akrep Sokmaları ve İlkyardım -Örümcek ve Arı Sokmaları ve İlkyardım -Evcil Hayvan Isırmaları ve İlkyardım -Deniz Hayvanları İle Yaralanmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
13 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Göze Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Kulağa yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Buruna Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
14 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Taşımalarda Genel Kurallar - Hasta veya Yaralıyı Sürükleme Yöntemleri -Araç İçindeki Hasta veya Yaralıyı Çıkarma (Rentek Manevrası) KISA MESAFEDE HIZLI TAŞIMA TEKNİKLERİ -Bir Kişi İle Taşıma Yöntemleri -İki Kişi İle Taşıma Yöntemleri SEDYE OLUŞTURARAK HASTA VEYA YARALILARI TAŞIMA -Sandalye İle Taşıma -Battaniye İle Geçici Sedye Oluşturma -Kaşık Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Köprü Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Sedyeyi İki ve Dört Kişi İle Taşıma |
Sunum-Anlatım |
15 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Genel Tekrar |
Sunum-Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Önder, R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı Ve İlk Yardım-Rıfkı Önder, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Süzen, B. (2014). Temel İlk Yardım. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Yanardağ M , İ. Yılmaz (2017). Sağlık ve İlk Yardım. Ankara. Pegem Yayınları |
Moral, E. (2017). İlkyardım. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
By Aha - Heartsaver First Aid Studnet Workbook (Health & Safety) (Stu Wkb) |
https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/cpr-and-ecc-guidelines |
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1558716 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
6 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|