TR EN

CULTURE TOURISM AND WORLD CULTURAL HERITAGE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR401 CULTURE TOURISM AND WORLD CULTURAL HERITAGE 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZNUR ÇETİNKAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Kültürel miras kaynakları, Dünya kültür mirası ve turizm ilişkileri, kültürel miras alanlarının mekânsal düzenlenmesi, yasalar, yönetmelikler ve kültürel mirasın korunmasına ilişkin uluslararası sözleşmeleri, arkeolojik alanların öğrenilmesi
Contents of the Course Unit: Kültür turizmi,Türkiye ve Dünyada kültür mirası, Kültür Turizmi destinasyonları, Arkeolojik turizm, Tarihsel Turizm, Askeri Turizm, İnanç Turizmi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kültür turizmi tanımını yapar ve örneklerini verir.
Kültür Turizmine yönelik Türkiye'deki destinasyonları Dünya'daki destinasyonlarla kıyaslayarak değerlendirir.
Kültür turizminin alt dallarından olan tarihsel turizm, arkeolojik turizm, askeri turizm ve inanç turizmi kavramlarını öğrenerek Türkiye'de ve Dünya'da bu turizm türlerinde öne çıkan destinasyonları öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma- Sunum Hazırlama Dersin tanımı ve organizasyon Anlatım- Sınıf Katılımı
2 Okuma- Sunum Hazırlama Kültür Turizmi Anlatım- Sınıf Katılımı
3 Okuma- Sunum Hazırlama Kültür Turizmi Örnekleri, Destinasyonları Anlatım- Sınıf Katılımı
4 Okuma- Sunum Hazırlama Kültür Turizmi Örnekleri, Destinasyonları Anlatım- Sınıf Katılımı
5 Okuma- Sunum Hazırlama Kültür Turizmi Örnekleri, Destinasyonları Anlatım- Sınıf Katılımı
6 Okuma- Sunum Hazırlama Dünyada Kültür Turizmi Anlatım- Sınıf Katılımı
7 Okuma- Sunum Hazırlama Dünyada Kültür Turizmi Anlatım- Sınıf Katılımı
8 - ARA SINAV -
9 Okuma- Sunum Hazırlama Dünyada Kültür Turizmi Anlatım- Sınıf Katılımı
10 Okuma- Sunum Hazırlama Kültürel Miras Anlatım- Sınıf Katılımı
11 Okuma- Sunum Hazırlama Türkiye Kültürel Mirası Anlatım- Sınıf Katılımı
12 Okuma- Sunum Hazırlama Türkiye Kültürel Mirası Anlatım- Sınıf Katılımı
13 Okuma- Sunum Hazırlama Dünya Kültürel Mirası Anlatım- Sınıf Katılımı
14 Okuma- Sunum Hazırlama Dünya Kültürel Mirası Anlatım- Sınıf Katılımı
15 Okuma- Sunum Hazırlama Dünya Kültürel Mirası Anlatım- Sınıf Katılımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Doğaner, S. (2013).Türkiye Kültür Turizmi,Doğu Kitabevi
Hoffman, B.(2009).Art and Cultural Heritage: Law, Policy and Practice, Cambridge University Press
Bozkurt, A.(2017). Kültürel turizm,Kriter Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
1
2
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
1
2
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
1
2
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
2
2
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
1
2
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
2
3
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 6 7 42
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 199
Total Workload of the Course Unit 199
Workload (h) / 25.5 7,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0