TR EN

HISTORY OF RELIGIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR406 HISTORY OF RELIGIONS 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dinler Tarihi dersinin amacı; günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış dünyanın çeşitli bölgelerindeki geleneksel dinleri ve bugün için az ya da çok sayıda inananı olan çeşitli Yakındoğu dinlerini inceleyerek, hem öğrencilerin kendi bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak hem de ülkemize gelen farklı dinsel inanç ve kültürlere sahip konuklarımızı daha iyi tanıyabilmeyi ve söz konusu dinsel gelenekleri ilgili oldukları arkeolojik eserler üzerinde anlatabilmeyi sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; Yakındoğu’da semavi dinler olarak tanımlanan Yahudilik ve Hıristiyanlık ve bu dinsel geleneklerle ilişkili merkezler, eserler ve yaşayan gelenekler ve kültürler oluşturur. İnanç turizmi açısından oldukça zengin ülkemizde, bu kapsamdaki Efes, Sardis, İzmir, Yalvaç, Antakya, Urfa, Konya-Çatalhöyük, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve bu yerlerle bağlantılı Meryem Ana, St. John, St. Paul, İbrahim Peygamber gibi dinsel karakterler ve Yedi Kilise, Ayasofya, Kariye Müzesi, Anadolu’lu azizler, Süryanilik vb. konular da dersin içeriğiyle yakından ilişkilidir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Din kavramını, sınıflandırmasını ve öğelerini anlar.
Geleneksel dinlerin ve günümüz dinlerininin temel özelliklerini açıklar.
Yahudilik ve Hristiyanlığın temel terimlerini ve tarihsel gelişimlerini açıklar.
Din, bilim, büyü arasındaki ilişkiyi ve farklılıkları kavrar.
Farklı dinsel tarihi metinler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koyar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Din kavramı, dinlerin sınıflandırılması ve dinin ögeleri Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Literatür taraması İlkel Kabile Dinleri, Konfüçyanizm Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Literatür taraması Taoizm, Şintoizm, Maniheizm, Zerdüştlük, Sabiilik Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Literatür taraması Hinduizm, Brahmanizm, Cayinizm Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Literatür taraması Geleneksel Türk Dini Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Literatür taraması Yahudilik Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Literatür taraması Yahudilik Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Yahudilik Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Literatür taraması Hristiyanlık Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Literatür taraması Hristiyanlık Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Literatür taraması Hristiyanlık Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Literatür taraması İslamiyet Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Literatür taraması İnanç Turizmi Açısından Türkiye'nin Önemli Mekanları Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma‚‚
15 - Genel Tekrar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Küçük, M.A. (2014) İnanç Turizmi Açısından Türkiye'de Dini Mekanlar, Berikan Yayınları.
Kuzgun, Ş. (2015) Dinler Tarihi, Bilge Kültür Sanat.
Christopher Partridge, Introduction to World Religions.
Sarıkçıoğlu, E. 2002, Başlangıcından günümüze dinler tarihi, Fakülte Kitabevi.
Elidae, M. 2000, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Kabalcı Yayınevi.
Tokarev, S.A. 2006, Dünya Halklarının Dinler Tarihi, Ozan Yayınevi.
Uhri, A. 2010, Anadolu’da ölümün tarihöncesi, Ege Yayınları.
Challaye, F. 2007, Dinler Tarihi, Varlık Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
0
2
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
1
2
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
0
2
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
2
2
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
2
2
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
2
3
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 2 10
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 7 35
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 202
Total Workload of the Course Unit 202
Workload (h) / 25.5 7,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0