Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TUR318 | COMMUNICATION AND HUMAN RELATIONS | 6 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SİNAV |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İletişim becerilerini geliştirerek, sağlıklı insan ilişkileri ve iletişim yaşantıları kazanmaya katkıda bulunmaktır. |
Contents of the Course Unit: | İletişim türleri, iletişim modelleri, farklı sosyal ortamlarda doğru ve etkin iletişim kurma, beden dilini doğru ve etkin kullanma konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Aile, okul ve iş gibi farklı örgüt tiplerindeki iletişim türlerini ve modellerini açıklar. |
Etkin konuşma ve dinleme yöntemlerini kullanarak güçlü iletişim kurma becerisi gösterir. |
Doğru ve etkili bir iletişimde beden dilini ve mimiklerini etkin kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması, sunum | Dersin tanımı ve organizasyon / İletişim Kavramı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması, sunum | İletişim Türleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | Literatür taraması, sunum | İletişim Süreci Modelleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | Literatür taraması, sunum | Sözlü ve Sözsüz İletişim | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | Literatür taraması, sunum | Sıkça Rastlanan İletişim Problemleri ve Etkili Konuşma | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | Literatür taraması, sunum | İletişimde Dinlemek | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | Literatür taraması, sunum | Yazılı İletişim ve Etkili Yazma / Etkili ve Hızlı Okuma | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması, sunum | Etkili Sunum Teknikleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | Literatür taraması, sunum | Mülakat | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | Literatür taraması, sunum | Toplantı Yönetimi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | Literatür taraması, sunum | Örgütlerde Takım ve Liderlik | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | Literatür taraması, sunum | Empati | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | Literatür taraması, sunum | İlk İzlenim Ve İkna | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | Literatür taraması, sunum | Genel Tekrar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Acar N.V.(2013). İnsan İlişkileri İletişim, Nobel Yayınları, Ankara. |
Adair, J. (2018). Etkili İletişim. (çev.) Ömer Çolakoğlu. İstanbul: Babıail Kültür Yayınları. |
Aslanoğlu, İ. (2013). Sağlıklı İnsan İlişkileri ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. |
Cüceloğlu, D. (2018). İnsan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Çevik, A. (2010). İnsan Kaynağı Seçme Sürecinde Mülakat ve Mülakat Hataları. |
Dökmen, Ü. (2018). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çalışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Güngör, N. (2016). İletişim: Kuramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
Gürüz, D. & Eğinli, A. T.. (2011). Kişilerarası İletişim: Bilgiler-Etkiler-Engeller. Nobel Yayınevi, İstanbul. |
Şen, O. (2013). Toplantı ve Sunu Teknikleri (Ed. Doğan, A. A.). Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Vural, İ. K., Çolak, F. Ü., Demiray, U., Cangöz, İ., Kılıç, D., Atabek, N., ... & Gürcan, H. İ. (2012). Medya Ve İletişim. Anadolu Üniversitesi Web-Ofset. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
1 | |||||
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
0 | |||||
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
0 | |||||
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
5 | |||||
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
1 | |||||
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
2 | |||||
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |