Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
AVM311 | AIRLINE REVENUE MANAGEMENT | 5 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYLİN ATASOY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Havayolu işletmelerinde gelir ve kapasitenin yönetilmesi ve kontrolü bağlamında, öğrencilere birim geliri ve toplam geliri maksimize etme becerisi kazandırabilmektir. |
Contents of the Course Unit: | gelir yönetimi, kapasite tahsisi, ağ yönetimi, fazladan rezervasyon, fiyat indirimi yöntemi, isteğe bağlı uyarlanmış fiyatlandırma, fiyatlandırma ve gelir optimizasyonu ve müşteri kabulü gibi konulardan oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hizmet endüstrilerindeki gelir ve yönetim yollarını açıklar. |
Gelir yönetimi dinamiklerini tanımlar. |
Potansiyel risk konularını analiz edebilir. |
Havayolu işletmelerin gelirini maksimize etmek için gerekli yöntemleri belirler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Gelir yönetiminin tarihi, gelir yönetim stratejisi, sistemin içeriği, rezervasyon kontrolü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür tarama | Taktiksel gelir yönetimi, gelir yönetimindeki net katkı, gelir yönetiminin etkinliğinin ölçülmesi, gelir yönetiminin kullanılması, Alıştırma | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Literatür tarama | Kapasite tahsisine giriş, iki sınıf problemi, çoklu ücret sınıfı kapasite tahsisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | Bağımlı talep durumunda kapasite tahsisi, kapasite tahsisinin işleyişi, kapasite tahsisinin etkinliğinin ölçülmesi, Alıştırma | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Literatür tarama | Ağ yönetimine giriş, ağ yönetimi uygulama zamanlaması, doğrusal programlama yöntemi, sanal iç içe geçme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Literatür tarama | Ağ teklif fiyatlandırması, dinamik sanal iç içe geçme, ağ yönetiminin uygulanması, alıştırmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Literatür tarama ve Örnek Sorular bulma | Ağ teklif fiyatlandırması, dinamik sanal iç içe geçme, ağ yönetiminin uygulanması, alıştırmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Fazladan rezervasyona giriş, müşteri rezarvasyonlarının bir modeli, çözüm yaklaşımları, eklemeler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Literatür tarama | Fazladan rezervasyon yapmayı ölçmek ve düzenlemek, fazladan rezervasyon yapmanın alternatifleri, fazladan yapılan rezervasyon için olasılığın bulunması, alıştırmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Literatür tarama | Fiyat indirim yönetiminin arka planı, fiyat indirim optimizasyonu, fiyat indirimi duyarlılığını tahmin etmek, fiyat indirim yönteminin uygulanması, alıştırma | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Literatür tarama | İsteğe bağlı uyarlanmış fiyatlandırmanın arka planı ve ticaret ortamı, isteğe uyarlanmış optimal fiyatların hesaplanması, teklif yanıt. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Literatür tarama | İsteğe bağlı uyarlanmış fiyatlandırmaya eklentiler ve varyasyonlar, İsteğe bağlı uyarlanmış fiyatlandırmanın kullanıldığı alanlar, alıştırma | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Literatür tarama | Fiyat sunumu ve çerçevelenmesi, adalet | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Literatür tarama | Fiyatlandırma ve gelir optimizasyonu etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Robert L. Phillips (Çeviri: Ayhan Demiriz, H. Neslihan Demiriz), Fiyatlandırma ve Gelir Optimizasyonu, Scala Yayıncılık, |
Revenue Management, HOSPA Practitioner Series, Published by Wentworth Jones Limited, 2013 |
Cross, R. G. (2011). Revenue management: Hard-core tactics for market domination. Currency. |
Robert L. Phillips (Trns: Ayhan Demiriz, H. Neslihan Demiriz), Fiyatlandırma ve Gelir Optimizasyonu, Scala Publications, |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
1 | |||||
2 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
1 | |||||
3 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
2 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
4 | |||||
3 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
1 | |||||
4 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
5 | |||||
2 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
1 | |||||
2 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
5 | |||||
3 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
3 | |||||
4 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
5 | |||||
5 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
5 | |||||
2 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
2 | |||||
2 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
3 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 174 |
Total Workload of the Course Unit | 174 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |