Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI206 | PHOTO APPLICATIONS IN ADVERTISING | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İPEK IŞILAY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, bu ders öğrencilere reklamcılık alanında fotoğrafçılık ekipmanlarını ve uygulamasını tanıtmak için tasarlanmıştır. Bu ders kapsamında fotoğraf ekipmanının, kompozisyonun, ışığın ve diğer görsel öğelerin temel bilgileri öğrencilere kavratmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Fotoğraf makinesinin kullanımı, fotoğraf çekiminin nasıl olması gerektiği ve reklamcılıkta fotoğraf çekimi gibi konuları içermektedir. Fotoğraf makinelerinin genel özelliklerinin ve parçalarının tanıtımı, fotoğrafçılıkta değişkenler arasındaki bağlantı (diyafram, asa, örtücü), kompozisyon, ışık ve çekim teknikleri, sayısal fotoğraf, görüntü işleme ve arşivleme, hareketli fotoğraf çekiminde kontrol, fotoğraf çekiminde alan derinliği, fotoğrafçılıkta 3d çekim, derinlik ve perspektif, reklamcılıkta fotoğraf çekimi, reklam türlerine göre fotoğraf çekimi ve reklamcılıkta fotoğraf çekimi örnekleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fotoğraf makinesinin genel özelliklerini tanımlar. |
Fotoğraf çekiminde değişkenlerin birbirleri ile olan ilişkisini açıklayarak fotoğraf çekimini uygular. |
Fotoğrafçılıkta kompozisyon, ışık ve çekim tekniklerini açıklar. |
Reklamcılıkta fotoğraf çekiminin nasıl olması gerektiğine reklam içeriği, reklamın mecrası ve reklamın türü gibi unsurlar doğrultusunda açıklar. |
Reklamcılıkta fotoğraf çekimi örneklerini tartışır. |
Reklam alanında fotoğraf uygulamalarının teknik yapısını yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür taraması | Fotoğrafçılığın tarihi. Fotoğrafçılıkta değişkenler arasındaki bağlantı (Diyafram, iso, enstantene) | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür taraması | Kompozisyon, ışık ve çekim teknikleri | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür taraması | Sayısal fotoğraf | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür taraması | Görüntü işleme ve arşivleme, hareketli fotoğraf çekiminde kontrol | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür taraması | Reklam Fotoğraf çekiminde alan derinliği | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür taraması | Reklam Fotoğrafçılığında ürün çekimi, derinlik ve perspektif | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Reklamcılıkta fotoğraf çekim teknikleri | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür taraması | Reklam türlerine göre fotoğraf çekimi | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür taraması | Reklamcılıkta stok fotoğrafçılık | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür taraması | Reklam fotoğrafında tasarım örneklerinin incelenmesi | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür taraması | Reklam fotoğrafında enstantene öncelikli çekimler | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür taraması | Reklam fotoğrafında diyafram öncelikli çekimler | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür taraması | Reklam fotoğrafı çekimlerinin incelenmesi ve çözümlenmesi | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Reklam Fotoğrafçılığı. Metin Kasım. Çizgi Kitabevi Yayınları |
Dijital Teknoloji Çağında Reklam Fotoğrafçılığı. Osman Ürper. Say Yayınları |
Dijital Fotoğrafçının El Kitabı. Scott Kelby. Alfa Yayınları. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced knowledge in the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
|
5 | |||||
2 |
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Creates communication programs within the advertising campaign.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research and studies on subjects related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
|
5 | |||||
3 |
Sets the purpose and target for the organization / institution.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
|
3 | |||||
2 |
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
|
4 | |||||
3 |
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
|
3 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to encourage innovations.
|
3 | |||||
4 |
Thinks critically about the organization / institution.
|
4 | |||||
5 |
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 3 | 36 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |