TR EN

LOGISTICS SERVICES MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ULT201 LOGISTICS SERVICES MARKETING 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KADİR MERSİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HACER HANDAN DEMİR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı Lojistiğin önemini anlatarak, tedarik zincirini öğretme ve lojistik ve hizmet pazarlamasını örneklerle kavratmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği Lojistiğin tarihsel gelişimi ve faaliyet alanı, pazarlamanın Tanımı, Gelişimi ve Pazarlama kavramları, Pazarlama Çevresi, Rekabet ve Rakip Analizi,Stratejik Planlama ve Pazarlamanın Rolü, Stratejik Yönetim Elemanları, Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi ve Pazar Çeşitleri – Tüketici Pazarları ve Tüketici Davranışları, Pazar Bölümlendirme, Hedef Pazar Seçimi ve Satış Tahmini, Pazarlama Karması – Ürün,Pazarlama Karması – Fiyat, Tutundurma/Pazarlama İletişimi, Pazarlama Karması – Dağıtım konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Modern Lojistiğin günümüzde izlediği gelişmeleri ve politikaları tanımlar.
Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini tanımlar.
Hizmet lojistiği kavramını tanımlar.
Rasyonel Seçim Teorisi, Yeniliklerin Yayılması Teorisi, Teknoloji Kabul Modeli gibi klasik ve güncel kuramları karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Pazarlamanın Tanımı, Hizmet kavramı, sektör olarak önemi, hizmetlerin özellikleri ve sınıflandırılması. Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Kitap Okuma Hizmetlerin Sınıflandırılması. Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Kitap Okuma Mal ve Hizmetlerin Sıralanması, Hizmetlerin Pazarlanması. Anlatım, soru-cevap yöntemi
4 Kitap Okuma Hizmetlerin Temas Düzeyine Göre Sınıflandırma, Hizmet Çiçeği Modeli, Anlatım, soru-cevap yöntemi
5 Kitap Okuma Bütünleşik Hizmet Yönetiminin 8P Modeli, Hizmetlerde Risk Kavramı. Anlatım, soru-cevap yöntemi
6 Kitap Okuma Hizmetlerin Özellikleri, Müşteri Bağlılığı, Hizmet Kalitesi, Hizmet Kalitesi Boşluk Modeli. Anlatım, soru-cevap yöntemi
7 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Hizmet Tasarımı, Hizmet Sunum Boyutları, Hizmet Yaşam Eğrisi. Anlatım, soru-cevap yöntemi
10 Kitap Okuma Hizmetlerde ürün karması stratejileri. Anlatım, soru-cevap yöntemi
11 Kitap Okuma Yeni Hizmet Geliştirme, Hizmetlerde Markalama, Strateji ve Kararları. Anlatım, soru-cevap yöntemi
12 Kitap Okuma Hizmet Fiyatlandırılması, Fiyatlama Stratejileri. Anlatım, soru-cevap yöntemi
13 Kitap Okuma Hizmetlerin Dağıtımı, Hizmet İşletmelerinde Dağıtım Süreci. Anlatım, soru-cevap yöntemi
14 Kitap Okuma Hizmetlerin Tutundurması. Anlatım, soru-cevap yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gülsen Serap Çekerol, (2013), Lojistik Yönetimi, T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2823, Eskişehir
Kasım Karahan,( 2006) Hizmet Pazarlaması, İstanbul: Beta Basım Yayım,
Öztürk,S.A. (2013), Hizmet Pazarlaması, Bursa: Ekin Basım Yayın
Grant B.D., (2012), Logistics Management, Pearson International Content
Hizmet Pazarlaması ve Yönetimi, Prof. Dr. Erdoğan Koç
Pazarlama Yönetimi, Kotler, Keller, Çeviri Editörü: İbrahim Kırcova

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain the basic concepts and theories associated with the field of Logistics Management.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To relate concepts and cases in the field of Logistics Management with other fields in Social Sciences
5
2
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To make literature review for analyzing cases in the field of Logistics Management and to use this information for personal studies
3
2
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
4
2
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To analyze data and findings in the field of Logistics Management with respect to cause-effect relations and critical perspective.
4
2
To identify gaps in the theory and practice of Logistics Management and to offer solutions for each.
4
3
To develop ideas as to how to use the information related to the field of Logistics Management in professional life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To convey information related with the field of Logistics Management by using effective presentation and communication techniques.
4
2
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of Logistics Management
3
3
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
5
2
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0