TR EN

RAILWAY TRANSPORTATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ULT214 RAILWAY TRANSPORTATION 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KADİR MERSİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURGÜL ERDAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilere ulusal ve uluslararası boyutta konvansiyonel ve kombine demiryolu taşımacılığının lojistik açıdan incelenmesi becerisinin verilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği demiryolu taşımacılığı ile ülkemizde demiryollarının gelişimi ve sürecin belirlenmesi, yönetimi , işletilmesi ve yasal süreçlerini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Demiryolu taşımacılığında temel kavramları tanımlar.
Yasal düzenlemeleri bilir.
Bakım-onarım faaliyetlerini açıklar.
Demiryolu taşımacılığı süreçlerini açıklar.
Demiryolu taşımacılığında aktif rol oynayan şirketleri karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Genel olarak demiryolu taşımacılığı ile ülkemizde demiryollarının gelişimi Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Kitap Okuma Yük vagonları çeşitleri ve özellikleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Kitap Okuma Yük vagonlarında numaralandırma ve işaretleme Anlatım, soru-cevap yöntemi
4 Kitap Okuma Trenlerin sınıflandırılması ve çeşitleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
5 Kitap Okuma Demiryolu taşımacılığında sürecin belirlenmesi - 1 Anlatım, soru-cevap yöntemi
6 Kitap Okuma Demiryolu taşımacılığında sürecin belirlenmesi - 2 Anlatım, soru-cevap yöntemi
7 Kitap Okuma Demiryolu trafiğinin düzenlenmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Demiryolu araçlarında fren ve manevra Anlatım, soru-cevap yöntemi
10 Kitap Okuma Demiryolu taşımacılığında modeller ve modellerin kullanılması Anlatım, soru-cevap yöntemi
11 Kitap Okuma Demiryolu taşımacılığında uluslararası yasal düzenlemeler Anlatım, soru-cevap yöntemi
12 Kitap Okuma Demiryolu işletmesi hatlarında vagonların işletilmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi
13 Kitap Okuma Demiryolu taşımacılığının operasyonel boyutları, yasal süreçler Anlatım, soru-cevap yöntemi
14 Kitap Okuma Ülkemiz demiryolu taşımacılığının incelenmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi
15 Kitap Okuma Dünya demiryolu taşımacılığının konumu Anlatım, soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ömer Faruk Görün, Demiryolu Taşımacılığı, Beta Yayıncılık
Saatçioğlu, C. (2016) Ulaştırma Ekonomisi Sistemler-Politikalar- Uygulamalar , İstanbul: Sümer Kitabevi yayınları
Pyrigidis, C.N. (2016), Railway Transportation Systems Design, Construction and Operation, Taylor&Francis Group CRC Press
Ahi, T., (2013),Demiryolları (Raylı Sistemler) ve Intermodal Lojistik İçin Resimli ve Açıklamalı Teknik Resimler Sözlüğü İstanbul:Siyasal Kitapevi
Demiryolu Taşımacılığı Derneği Dergisi DTD
Intermodal magazine Turkish Transport News (http://www.intermodalmagazine.com/)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain the basic concepts and theories associated with the field of Logistics Management.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To relate concepts and cases in the field of Logistics Management with other fields in Social Sciences
2
2
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To make literature review for analyzing cases in the field of Logistics Management and to use this information for personal studies
2
2
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
3
2
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To analyze data and findings in the field of Logistics Management with respect to cause-effect relations and critical perspective.
5
2
To identify gaps in the theory and practice of Logistics Management and to offer solutions for each.
4
3
To develop ideas as to how to use the information related to the field of Logistics Management in professional life.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To convey information related with the field of Logistics Management by using effective presentation and communication techniques.
5
2
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of Logistics Management
4
3
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
2
2
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0