Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITR428 | GLOBALIZATION AND INCOME DISTRIBUTION | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere küreselleşmenin işsizlik, yoksulluk, kalkınma ve gelir dağılımı gibi birçok alan üzerindeki etkilerinin arka planında neler bulunduğunun ve küreselleşme ile beraber işgücü piyasasındaki değişikliğin gelir dağılımı üzerinde etkilerinin ne tür faktörlere bağlı olduğunun öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, küreselleşmenin başlangıcı ve gelişimi, gelir dağılımı ve ölçülmesinde kullanılan yöntemler, küresel gelir dağılımı endeksi, gelir dağılımı ile büyüme arasındaki ilişki, gelir dağılımının kalkınma üzerindeki etkisi, küreselleşmenin gelir dağılımı üzerindeki etkileri, küreselleşme ve gelir dağılımı eşitsizliğine yönelik yaklaşımlar, neoliberal yaklaşım açısından küreselleşme ve gelir dağılımı arasındaki ilişki, neoliberalizm karşıtı yaklaşımlar, küreselleşme sürecinde gelir dağılımı eşitsizliğinin sebepleri, küreselleşme sürecinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde gelir dağılımı eşitsizliği, uzaksamanın arkasındaki etmeler, ve yakınsama sürecinde geride kalan ülkeler için uygulanması gereken stratejiler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gelir dağılımı ölçüm yöntemlerini analiz eder |
Küreselleşme ile gelir dağılımı arasındaki ilişkiyi inceler |
Gelir dağılımı, yoksulluk ve işsizlik arasındaki bağlantıyı kurar |
Gelir dağılımı eşitsizliğini azaltmak için çözüm yollarını listeler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Başlangıcı ve Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Gelir Dağılımı ve Ölçülmesinde Kullanılan Yöntemler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Küresel Gelir Dağılımı Endeksi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Gelir Dağılımı ile Büyüme Arasındaki İlişki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Gelir Dağılımının Kalkınma Üzerindeki Etkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Gelir Dağılımı Üzerindeki Etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Küreselleşme ve Gelir Dağılımı Eşitsizliğine Yönelik Yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Neoliberal Yaklaşım Açısından Küreselleşme ve Gelir Dağılımı Arasındaki İlişki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Neoliberalizm Karşıtı Yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Küreselleşme Sürecinde Gelir Dağılımı Eşitsizliğinin Sebepleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Küreselleşme Sürecinde Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Gelir Dağılımı Eşitsizliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Uzaksamanın Arkasındaki Etmenler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Yakınsama Sürecinde Geride Kalan Ülkeler İçin Uygulanması Gereken Stratejiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tadesse , B. and Yigezu, E. (2012). Determinant of Income Distribution. Saarbrucken, Germany: LAP Lambert Academic Publishing. |
Wolff, E. N., (2009). Poverty and Income Distribution. Chicester, United Kingdom: John Wiley and Sons Ltd. |
Heshmati, A. (2007). Global Trends in Income Inequality. New York, United States: Nova Science Publishers Inc. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
4 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
3 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
3 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
4 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
3 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
4 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
4 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
4 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
3 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 12 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |