Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITR209 | INTERNATIONAL TRADE THEORY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ONUR ÇELİK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere uluslararası ticaretin gerekliliği, makro yapısı, serbest ticaret, ticaret politikaları, önemli uluslararası kurumlar ve bu kurumların uluslararası ticaret pratiklerine olan etkilerinin öğretilmesi; merkantilist dönemden başlayıp bugüne dek süregelen ve dönüşen uluslararası ticaret teorilerinin aktarılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, klasik ticaret teorisi, Heckscher-Ohlin teoremi, eksik rekabet, ticaret kazançları, uluslararası ticarette kurumlar, Türkiye-AB Gümrük Birliği anlaşması, dış ticarette ödeme şekilleri, uluslararası ticarette kullanılan belgeler, gümrük mevzuatı ve uygulamaları, dış ödemeler bilançosu, dış ticaret politikaları uygulamaları, uluslararası ticaret ve ekonomik büyüme, ve ticaret teorisi ve kalkınma konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ülkeler arasında gerçekleştirilen uluslararası ticaretin nedenlerini ve gerekçelerini tarihsel bir perspektifle tanımlar. |
Merkantilist dönemden günümüze kadar süregelen uluslararası ticaret teorilerini, birbirinden farklı varsayımlarını ve önermelerini vurgulayarak listeler. |
Ülkelerin uluslararası ticaret yapmalarında ve birbirine olan eklemlenmelerinde rol oynayan kurumların ve örgütlerin uyguladığı politikaları kapitalist ve heterodoks bir perspektifle yorumlar. |
Türkiye’nin uyguladığı dış ticaret politikalarını ve bu politikaların dönemsel farklılıklarını dönemin etkin siyasi politikalarından yararlanarak sınıflandırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Uluslararası Ticarete Giriş: Dünya Ticaretine İlişkin Gözlemler ve İstatistikler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Dış Ticarete Giriş: Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Dünya Ticareti: Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Emek Üretkenliği ve Karşılaştırmalı Üstünlük: Ricardo Modeli (Bölüm #1) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Emek Üretkenliği ve Karşılaştırmalı Üstünlük: Ricardo Modeli (Bölüm #2) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı (Bölüm #1) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı (Bölüm #2) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Kaynaklar ve Ticaret: Heckscher-Ohlin Modeli (Bölüm #1) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Kaynaklar ve Ticaret: Heckscher-Ohlin Modeli (Bölüm #2) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Standart Ticaret Modeli (Bölüm #1) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Standart Ticaret Modeli (Bölüm #2) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Dış Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Konumu (Bölüm #1) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Dış Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Konumu (Bölüm #2) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Krugman, Paul R., Obstfeld, Maurice and Melitz, Marc J. (2015). International Economics: Theory & Policy. 10th edition, Boston: Addison-Wesley. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
4 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
5 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
5 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
4 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
5 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
5 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
5 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
4 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |