Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITR431 | FOREIGN TRADE MANAGEMENT | 7 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi IRYNA SKAVRONSKA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere dış ticaret pratiklerine vakıf olmalarını sağlayarak, karşılarına çıkabilecek sosyoekonomik, fiziksel, çevresel, politik ve yasal güçlükleri kestirebilmeleri ve bu güçlüklere çözüm önerileri getirebilecek seviyeye gelebilmelerinin ve dış ticarette devletin öncelik verdiği sektörleri bilmeleri doğrultusunda doğru iş alanını seçebilmelerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, uluslararası ticarete genel bakış, uluslararası ticari faaliyetlerin terminolojisi ve tarihi, makro düzeyde dış pazarların önemi, uluslararası piyasaların dinamikleri, uluslararası piyasaların sosyoekonomik, fiziksel ve çevresel güçlükleri, uluslararası piyasalarda politik ve yasal güçler, paketleme, lojistik ve sigortalama, dış ticaret uygulamaları, dış ticarette ödeme pratikleri, gümrük mevzuatı ve uygulamaları, ve devletin dış ticaret faaliyetlerinde desteklediği sektörler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dış pazarlara entegre olmanın gerekliliğini mikro ve makroekonomik açıdan maddeler halinde sıralar |
Dış ticaret sürecinin paketleme, lojistik, sigortalama ve gümrük pratiklerini örnekler üzerinden sınıflandırır |
Dış ticarette ortaya çıkabilecek ödeme risklerinin doğru ödeme seçeneklerini inceler |
Devletin dış ticarette desteklediği sektörleri göz önüne alarak dış ticaret faaliyetinde bulunabileceği iş alanlarını kıyaslar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Dış Ticarete Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Uluslararası Ticari Faaliyetlerin Terminolojisi ve Tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Makro Düzeyde Dış Pazarların Önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Uluslararası Piyasaların Dinamikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Uluslararası Piyasaların Sosyoekonomik, Fiziksel ve Çevresel Güçlükleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Uluslararası Piyasalarda Politik ve Yasal Güçler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Paketleme, Lojistik ve Sigortalama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Dış Ticaret Uygulamaları-1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Dış Ticaret Uygulamaları-2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Dış Ticarette Ödeme Pratikleri-1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Dış Ticarette Ödeme Pratikleri-2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Gümrük Mevzuatı ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Devletin Dış Ticaret Faaliyetlerinde Desteklediği Sektörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Rivera-Batiz, A. L. and Olivia, M. (2004). International Trade : Theory, Strategies, and Evidence. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. |
Fry, R. (2016). International Trade and Management. United States: Clanrye International. |
Dempsey, M. (2013). Managing Trade Unions. Germany: LAP Lambert Academic Publishing. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
4 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
4 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
5 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
3 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
3 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
5 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
5 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
5 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 175 |
Total Workload of the Course Unit | 175 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |