Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISL221 |
ACADEMIC ACHIEVEMENT AND SOCIAL LIFE SKILLS |
3 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; öğrencilerin hem üniversite yaşamındaki akademik başarılarını arttıran hem de sonrasındaki sosyal yaşamlarına uyum sağlamalarında ihtiyaç duyacakları ve karşılaşabilecekleri olası problemleri çözüme kavuşturmaları için gerekli olan sosyal yaşam becerilerini; örneklendirerek yorumlayabilmesini sağlamak ve içinde bulunduğu sosyal etkileşim ağında kullanarak ve sorun çözmek üzere yeniden düzenleyerek değerlendirmesine imkân tanıyacak bilgi ve becerileri kazanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğinde; akademik başarı ve sosyal yaşam becerileri kapsamındaki temel kavramlar, sürdürülebilir sosyal etkileşim için gerekli olan iletişim becerileri, iletişim sorunları ve bu sorunlarla baş etmenin yöntemleri, stres yönetimi, çatışma yönetimi, kariyer planlama, zaman yönetimi, konuları ve sunum hazırlama teknikleri için gerekli teorik uygulamalar anlatılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sosyal yaşam becerilerine ilişkin kavramları tanımlar. (Decribe) (1) |
Merak ettiklerini öğrenmeyi öğrenerek keşfeder. (Discover) (4) |
İletişim kavramını ve iletişim becerilerini tanımlar. (Define) (1) |
Etkin sorun çözme becerisini gösterir. (Solve) (3) |
Kariyer hedefi için yol haritasını belirler. (Determine) (4) |
Etik değerlere uygun kararlar verir. (Decision) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş: Ders İçeriği ve Oryantasyon |
Anlatım |
2 |
Literatür Okuması |
Değerler Eğitimi I: Etik, Kurumdaşlık ve Aidiyet |
Anlatım |
3 |
Literatür Okuması |
Değerler Eğitimi II: Bilim, Bilim Etiği ve Akademik Yaşam |
Anlatım |
4 |
Literatür Okuması |
Değerler Eğitimi III: Ahlak, Kendini Tanıma ve Kişisel Hedefler |
Anlatım |
5 |
Literatür Okuması |
Zaman Yönetimi ve Kişisel Organizasyon |
Anlatım |
6 |
Literatür Okuması |
Kişisel Verimlilik Teknikleri |
Anlatım |
7 |
Literatür Okuması |
Kariyer Planlama ve Yönetimi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Okuması |
İletişim I: İletişim ve Türleri |
Anlatım |
10 |
Literatür Okuması |
İletişim II: İletişim Sorunları, Çatışma ve İletişim Becerileri |
Anlatım |
11 |
Literatür Okuması |
İletişim III: Çeşitlilik, Çok Kültürlülük ve Kültürlerarası İletişim |
Anlatım |
12 |
Literatür Okuması |
Stres Yönetimi: Stresi Tanımlama ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri |
Anlatım |
13 |
Literatür Okuması |
Etkin Sunuş Teknikleri I: Sunum Hazırlama |
Anlatım |
14 |
Literatür Okuması |
Etkin Sunuş Teknikleri II: Sunum Yönetimi |
Anlatım |
15 |
Literatür Okuması |
Etkin Sunuş Teknikleri III: Sunum Yönetimi |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tuncer, E., Özgen, M. I., Işık, R., Özbek, P., Kılıç, B. (2015). Üniversite ve Ötesi : Genç Yetişkinler İçin Hayat Becerileri. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Dinçer, M. K. (2012). İletişimin kalbi sözsüz iletişim becerileri. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. |
Stutman, R. K., Poole, M. S., Folger, J., (2013). Çatışma Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Folger, J., Poole, M. S., & Stutman, R. K. (2017). Working through conflict: Strategies for relationships, groups, and organizations. Routledge. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
11 |
2 |
22 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
5 |
3 |
15 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
3 |
21 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
102 |
|
Total Workload of the Course Unit |
102 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|