Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOC116 | SCIENTIFIC RESEARCH METHODS | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BİROL BAYSAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin sosyal bilimler alanında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri uygulayabilmesi ve araştırmanın konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; özellikle sosyal bilimler açısından bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, sosyal bilimlerde veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesinin yanı sıra akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. |
Bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. |
Hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. |
Akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma: Walliman, bölüm 3 ve 5 | Araştırma projesinin yapılandırılması; kaynakların belirlenmesi ve kullanımı | Anlatım ve tartışma |
2 | Okuma: Walliman, bölüm 2 | Bilimsel yöntem | Anlatım ve tartışma |
3 | Okuma: Corbetta, bölüm 1 | Sosyal araştırmanın paradigmaları | Anlatım ve tartışma |
4 | Okuma: Walliman, bölüm 6 | Veri türleri: birincil-ikincil | Anlatım ve tartışma |
5 | Okuma: Walliman, bölüm 6 | Veri türleri: nitel-nicel | Anlatım ve tartışma |
6 | Okuma: Walliman, bölüm 7 | İkincil verilerin toplanması | Anlatım ve tartışma |
7 | Okuma: Walliman, bölüm 7 | İkincil verilerin çözümlenmesi | Anlatım ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma: Corbetta, bölüm 8 | Birincil verilerin toplanması: Örnekleme | Anlatım ve tartışma |
10 | Okuma: Corbetta, bölüm 5 | Birincil verilerin toplanması: Anket | Anlatım ve tartışma |
11 | Okuma: Corbetta, bölüm 9 | Birincil verilerin toplanması: Katılımcı gözlem | Anlatım ve tartışma |
12 | Okuma: Corbetta, bölüm 10 | Birincil verilerin toplanması: Röportaj | Anlatım ve tartışma |
13 | Okuma: Walliman, bölüm 9 ve 10 | Birincil verilerin çözümlenmesi | Anlatım ve tartışma |
14 | Okuma: Walliman, bölüm 11 | Araştırma önerisi ve makale yazma teknikleri | Anlatım ve tartışma |
15 | Okuma: Walliman, bölüm 4 | Araştırma etiği | Anlatım ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Corbetta, P., (2003), Social research: theory, methods and techniques, Sage: London |
Walliman, N., (2011), Research methods: the basics. Routledge: London & New York |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
1 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
1 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
1 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
1 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
1 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
4 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
0 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
1 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
2 | |||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
1 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |