Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BUS211 | MANAGEMENT AND ORGANIZATION | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, yönetim teorilerinin tarihsel süreçlerini gözlemlemek, yönetimin temel fonksiyonlarını açıklamak ve işletmelerin organizasyon yapılarını analiz etme konusunda öğrenciyi yetkin kılmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Yönetimle ilgili temel kavramlar, yönetim düşüncesinin gelişimi, yönetim fonksiyonları, örgüt yapıları, örgütlerde motivasyon, örgütlerde liderlik, örgütlerde çatışma ve kriz yönetimi, örgüt geliştirme süreci ve öğrenen örgütler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim fonksiyonlarını sıralar.(Bloom'6 Remembering) |
Yönetim düşüncesinin tarihsel gelişimini açıklar.(Bloom'5 Understanding) |
Motivasyon ve liderlik teorilerini özetler.(Bloom'5 Understanding) |
Yapılarına göre örgüt türlerini ayırt eder.(Bloom'3 Analyzing) |
Örgütsel karar alma sürecini uygulayabilir. (Bloom'4 Applying) |
Örgütsel yapının unsurlarını tanımlayabilir (Bloom'5 Understanding) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetimle ilgili temel kavramlar | Ders anlatım ve tartışma |
2 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim Düşüncesinin Gelişimi - Klasik Yönetim Düşüncesi | Ders anlatım ve tartışma |
3 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim Düşüncesinin Gelişimi- Neo-Klasik Yönetim Düşüncesi | Ders anlatım ve tartışma |
4 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim Düşüncesinin Gelişimi - Modern Yönetim Düşüncesi | Ders anlatım ve tartışma |
5 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim fonksiyonu olarak planlama | Ders anlatım ve tartışma |
6 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim fonksiyonu olarak örgütleme | Ders anlatım ve tartışma |
7 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim fonksiyonu olarak yöneltme | Ders anlatım ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim fonksiyonu olarak koordinasyon | Ders anlatım ve tartışma |
10 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Yönetim fonksiyonu olarak kontrol (denetim) | Ders anlatım ve tartışma |
11 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Örgüt yapıları; mekanik, organik ve matriks örgütler | Ders anlatım ve tartışma |
12 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Örgütlerde motivasyon | Ders anlatım ve tartışma |
13 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Örgütlerde liderlik | Ders anlatım ve tartışma |
14 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Örgütlerde çatışma ve kriz yönetimi | Ders anlatım ve tartışma |
15 | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması | Örgüt geliştirme süreci ve öğrenen örgütler | Ders anlatım ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Robbins, S. P., De Cenzo D. A., Coulter, M. (2016). Yönetimin Esasları: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Nobel Akademik Yayıncılık |
Koçel, T. (2023). İşletme Yöneticiliği. Beta Yayınları |
Miler J. A. (2017). Yönetim Organizasyon Kurumları. Nobel Akademik Yayıncılık |
Eren, E. Yönetim ve Organizasyon. (2012). Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
4 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
4 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
4 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
4 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
4 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
0 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
3 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
3 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
3 | |||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |