Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS448 | URBAN SOCIOLOGY | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin kent kuramlarına dair bilgi edinmesi, kenti klasik ve çağdaş düşünceler üzerinden değerlendirebilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; kentsel uygarlıkların kökeni, çağdaş kent sosyolojisi, kent kavramı, Chicago okulu, çağdaş kent kuramları, göç kavramı ve kuramları, yerel yönetimler, küresel kentler, Türkiye'de kentleşme, Türkiye’de kentleşme ve kentsel dönüşüm, kent ve sanat, kent ve mimari konuları üzerine yoğunlaşmakta ve bunu görsel materyallerle zenginleştirmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kent üzerine kuramları bilir. |
Kente dair kavramları kuramsal biçimde tanımlar, kuramlarla örneklendirir. |
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar. |
Sosyolojik kavramları kuramla ilişkilendirir. |
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kentsel uygarlıkların kökeni | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Çağdaş kent sosyolojisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Kent kavramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Chicago okulu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Göç kavramı ve kuramları I | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Göç kavramı ve kuramları II | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Film - Medianeras (Opsiyonel) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Yerel yönetimler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Küresel kentler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Türkiye'de kentleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Türkiye’de kentleşme ve kentsel dönüşüm | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Kent ve sanat | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Kent ve mimari | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Film - Uzak (opsiyonel) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Lefevre, H. (2016). Modern dünyada gündelik hayat. 1. Baskı, İstanbul: Metis. |
Lefevre, H. (2016). Şehir hakkı. İstanbul: Sel |
De Certeau, M. (2009). Gündelik hayatın keşfi. Ankara:Dost |
Soya, E. (2017). Postmodern coğrafyalar. İstanbul: Sel |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
5 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
2 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
3 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
3 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
2 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 6 | 72 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |