Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISG401 |
OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I |
7 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İş Sağlığı ve İş Güvenliği, analitik düşünme, her türlü uygulama ve etkinlik, belirtilen
kalite kriterleri, çevreyi, ülkeyi ve dünyayı tanıyarak, etkili iletişim becerilerini ve Yapıcı
ve doğru bir iletişimin bulunduğu ortam, gerçek öğrenme vizyonu anlayışı ile öğrenme ve
bireyleri eğitme öğrenme yetkinliği kazanma için bir ömür boyu sürebilir. |
Contents of the Course Unit: |
İş Sağlığı ve Güvenliği Kursu; İş sağlığı ve güvenliği alanındaki genel tanım ve
uygulamaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. |
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Ders planının tanımı, amacı ve içeriği, İSG ile ilgili temel tanımlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Aktif İSG uygulamaları işyerinde akış şeması çalışanların görevleri |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Meslek hastalığı kavramı, nedenleri ve sonuçları, en yaygın meslek hastalıkları |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
İş güvenliği ve sağlığının temel ilkeleri, işçi hakları, işveren sorumlulukları |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Çalışanların yıllık izinleri, doğum-ölüm izinleri, iş arama ve süt izni hakları gibi temel |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
İSG Kanununun Yükümlülüğü, Tarafların Sorumlulukları, Yasal Yaptırımlar |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Kütle Koruma Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Fiziksel Risk Faktörleri, Bunların neden olduğu meslek hastalıkları |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
iş kazalarının önlenmesi, kişisel korunma donanımları, kullanılan eğitim yöntemleri ve
donanımları, uluslararası kimyasal güvenlik kartları, donanımları, uluslararası |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
İş yerlerine atanacak destek personelinin sayısının ve sayısının belirlenmesi |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Yangın oluşum nedenleri, aşamaları, doğru müdahale yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Sağlık eğitiminin, yaşam tarzının ve davranışların iş sağlığında sağlık üzerine etkisi |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Mesleki stres, kaygı ve iş yükünün iş sağlığı üzerindeki etkisi |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
İşi çalışan için uygun hale getirme ilkeleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayıncılık |
Bilir N, Yıldız A.N. (2013), İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
1 |
14 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
26 |
|
Total Workload of the Course Unit |
26 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
1,0 |
|