Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MEK214 | DYNAMICS | 4 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mühendislik öğrencilerinin, dinamik ile ilgili mühendislik problemlerini basit ve mantıklı bir biçimde analiz ederek çözmesini sağlamak, bu konuda temel bilgiyi vermek, kinetik ve kinematikle ilgili temel bağıntıları ve bu bağıntıların uygulamalı mühendislik alanında kullanımlarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Ders, kinetik ve kinematik kısımlarından oluşmaktadır. Kinematik: hareketin geometrisi farklı eksen takımlarında incelenir, Parçacıkların Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket ve Bağıl Hareket bağıntıları çıkarılır. Kinetik: Maddesel Noktanın hareketine neden olan kuvvetler ile hız ve ivme arasında bağıntılar çıkarılır, bu kapsamda, Newton Yasaları, İş ve Enerji İlkesi, İmpuls ve Momentum İlkesi anlatılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Parçacık hareketini çözmede kullanılan uygun eksen takımlarını seçer ve hareketi tanımlar |
Hareket eden parçacık ve cisimler için kinetik (dinamik denge) prensiplerini uygular. |
Hareketli cisimler için iş ve enerji yöntemlerini uygular. |
Hareketli cisimler için impuls ve momentum prensiplerini uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı Kaynaklar | Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
2 | Yazılı Kaynaklar | Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
3 | Yazılı Kaynaklar | Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
4 | Yazılı Kaynaklar | Rijit Cismin Kinematiği: Ötelenme Hareketi | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
5 | Yazılı Kaynaklar | Rijit Cismin Kinematiği: Sabit Eksen Etrafında Dönme ve Genel Düzlemsel Hareket | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
6 | Yazılı Kaynaklar | Rijit Cismin Kinematiği: Sabit Eksen Etrafında Dönme ve Genel Düzlemsel Hareket | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
7 | Yazılı Kaynaklar | Dönen Eksen Sistemine Göre Bir Maddenin Noktasal Hareketi | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Dönen Eksen Sistemine Göre Bir Maddenin Noktasal Hareketi | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
10 | Yazılı Kaynaklar | Kinetik: Maddesel Noktanın Kinetiği | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
11 | Yazılı Kaynaklar | Kinetik: Maddesel Noktanın Kinetiği | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
12 | Yazılı Kaynaklar | Newton Yasaları | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
13 | Yazılı Kaynaklar | İş ve Enerji İlkesi | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
14 | Yazılı Kaynaklar | İş ve Enerji İlkesi, Güç | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
15 | Yazılı Kaynaklar | Genel Düzlemsel Hareket İmpuls ve Momentum İlkesi | Anlatım, Soru Cevap, Örneklendirme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Engineering Mechanics: Dynamics, J. L. Meriam, L. G. Kraige, 6th Edition, Wiley Publications, 2007 |
Engineering Mechanics: Dynamics, R. C. Hibbeler, 12th Edition, Pearson Prentice Hall Publications, 2010. Vector Mechanics for Engineers: Dynamics, F. P. Beer, E. R. Johnston, JR, P. J. Cornwell, McGraw Hill Publications, 2010. Referanslar: |
Mühendisler için mekanik Cilt II - Dinamik Prof. F. F. Beer, E. R. Johnson Çevirenler. Prof. S. S. Tameroğlu, Prof. T. Özbek |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
4 | |||||
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
3 | |||||
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
4 | |||||
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
3 | |||||
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
2 | |||||
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
1 | |||||
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
0 | |||||
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 6 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |