Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MAT203 |
DIFFERENTIAL EQUATIONS |
3 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Doç.Dr. GÜLSÜM YELİZ SAÇLI |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere diferansiyelin tanımını, diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini, çeşitli diferansiyel çözüm yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Diferansiyelin Tanımı, Diferansiyel Denklemlerin Genel Çözümleri, Çeşitli Diferansiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri ve Uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Diferansiyel denklemleri tanır ve çözümlemeler yapar. |
Diferansiyel bir denklemin çözüm aşamalarını ve çözümünü yapar. |
Tam diferansiyel denklemi tanır ve genel çözümlemelerini yapar. |
İntegral çarpanı ile diferansiyel denklem çözümlerini yapar. |
Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlemelerini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Tanışma, Dersin Konuları,İşleniş Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme. |
- |
2 |
- |
Türev ve Diferansiyelin Tanımı,Türev Yardımıyla Diferansiyelin Hesabı |
- |
3 |
- |
Diferansiyel Denklem Çözümlerinde Kullanılan İntegral Alma Yöntemleri |
- |
4 |
- |
Diferansiyel Denklemlerin Mertebe ve Dereceleri, Diferansiyel Denklemlerin
Sınıflandırılması |
- |
5 |
- |
Diferansiyel Bir Denklemin Çözüm Aşamaları ve Çözümü |
- |
6 |
- |
Değişkenlerine Ayrılabilen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri |
- |
7 |
- |
Tam Diferansiyel Denklem Alma Koşulları ve Genel Çözümlemeleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve Çözümlenmeleri |
- |
10 |
- |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Teknik Problemlerin Çözümünde
Kullanılmaları |
- |
11 |
- |
Homojen ve Homojen Hale Getirilebilen Diferansiyel Denklemler |
- |
12 |
- |
Sabit Katsayılı Homojen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri |
- |
13 |
- |
İntegral Çarpanı ile Diferansiyel Denklem Çözümleri |
- |
14 |
- |
Yüksek Mertebeden Diferansiyel Denklemler ve Çözümlemeleri |
- |
15 |
- |
FİNAL |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
“ Essentials of Ordinary Differential Equations” by R P Agarwal and R Gupta |
Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013 |
Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur David Snider, Addison Wesley, New York, 1986 |
Essentials of Ordinary Differential Equations by R P Agarwal and R Gupta |
Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013 |
Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur David Snider, Addison Wesley, New York, 1986 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
4 |
12 |
Ödev |
6 |
5 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|