TR EN

AERODYNAMICS II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UCK302 AERODYNAMICS II 6 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. MAHMUT ADİL YÜKSELEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sesaltı yüksek hızlı akımlarda sıkıştırılabilmenin aerodinamik olay üzerindeki etkilerini, ve hesaplanmasını, sesüstü akımlarda dik-şok, eğik şok ve genişleme dalgaları için hesap yöntemlerini, sesüstü akımlar için sayısal yöntemlerle hesap yapmasını öğretmek
Contents of the Course Unit: Termodinamik hatırlatmalar. Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akım denklemleri, normal şok dalgaları. Eğik şok ve genişleme dalgaları. Sank-bir-boyutlu akımlar. Lüleler ve rüzgar tünellerindeki akımlar. Sıkıştırılabilir potansiyel akımlar için lineerize teori. Sesaltı sıkıştırılabilir akımlar için düzeltme formülleri. Sesüstü akımlar için lineerize teori. Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sesaltı yüksek hızlar için düzeltme formüllerini uygulayabilir. Sesüstü akımlar için normal-şok, eğik şok ve genişleme dalgalarının hesaplamalarını bilir. Sesüstü akımlar için lineerize potansiyel teori ile hesap yapmasını bilir Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi ile hesap yapmasını bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş, Termodinamik hatırlatmalar -
2 - Viskoz olmayan sıkıştırılabilir akım denklemleri -
3 - Sıkıştırılabilir bir-boyutlu akımlar -
4 - Normal şok dalgaları -
5 - Eğik şok dalgaları -
6 - Genişleme dalgaları -
7 - Sanki-bir boyutlu akımlar -
8 - ARA SINAV -
9 - Lüleler ve rüzgar tünellerinde akım -
10 - Sıkıştırılabilir akımlar için potansiyel denklemi -
11 - Sesaltı akımlar için lineerize potansiyel denklemi -
12 - Yüksek hızlı sesaltı akımlar için düzeltme formülleri -
13 - Sesüstü akımlar için lineerize teori -
14 - Sesüstü akımlar için karakteristikler yöntemi -
15 - Sesaltı akımlar için lineerize teori -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fundamentals of Aerodynamics, J.D. Anderson, McGrawHill, 2017 Ders notları, M. Adil Yükselen
Modern Compressible Flow with Historical Perspective (3. Baskı) J.D. Anderson, JRV Mc6rawHill, 2021

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
2
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
2
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
3
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
3
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 7 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0