Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MAT207 | PROBABILITY AND STATISTICS | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ZEHRA CİVAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir. |
Contents of the Course Unit: | Temel istatistik kavramlarının tanıtılması. Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel istatistik terimlerini bilir, tanımını yapar ve formule edebilir |
Merkezi eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama ve standart sapma vb.) bilir ve bunlarla ilgili problemleri çözebilir. |
Merkezi eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri ile ilgilisunum ve yorum yapabilir. |
Alanında ki yazılımları takip eder ve bu yazılımlara veri girişi yapabilir, programı değerlendirir ve yorumlar. |
Kesikli ve sürekli dağılımları tanır ve problem çözebilir. |
Anket hazırlar ve istatistik olarak yorumlayabilir ve değerlendirebilir. |
Olasılık ile ilgili tahminleme yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | kaynak ve internet | İstatistik bilimine giriş | sözlü anlatım |
2 | kaynak ve internet | İstatistiksel hata, ana ve örnek kütle | sözlü anlatım |
3 | kaynak ve internet | Frekans Dağılımları ve histogram | sözlü anlatım |
4 | kaynak ve internet | Aritmetik ortalama,mod,medyan | sözlü anlatım |
5 | kaynak ve internet | Değişim aralığı, ortalama sapma, varyans | sözlü anlatım |
6 | kaynak ve internet | Standart sapma,değişim katsayısı | sözlü anlatım |
7 | kaynak ve internet | Olasılığa giriş | sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kaynak ve internet | Koşullu olasılık | sözlü anlatım |
10 | kaynak ve internet | Bağımlı ve bağımsız değişkenler | sözlü anlatım |
11 | kaynak ve internet | Bağımlı ve bağımsız olaylar | sözlü anlatım |
12 | kaynak ve internet | Ayrık rastgele değişken ve binom dağılımı | sözlü anlatım |
13 | kaynak ve internet | Ayrık rastgele değişken ve Poisson dağılımı | sözlü anlatım |
14 | kaynak ve internet | Sürekli rastgele değişken ve normal dağılım | sözlü anlatım |
15 | - | Final sınavına hazırlık | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
Probability and Statistics for Engineers” by R A Johnson and C B Gupta |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
5 | |||||
2 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
3 | |||||
2 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
4 | |||||
2 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
5 | |||||
2 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
1 | |||||
2 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
1 | |||||
4 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
3 | |||||
2 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
3 | |||||
3 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
1 | |||||
4 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
1 | |||||
5 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
2 | |||||
6 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
2 | |||||
7 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
3 | |||||
8 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM | 45 | 0 | 131 |
Total Workload of the Course Unit | 131 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |