TR EN

OLASILIK VE İSTATİSTİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MAT207 OLASILIK VE İSTATİSTİK 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ZEHRA CİVAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir.
İçerik: Temel istatistik kavramlarının tanıtılması. Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamaları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel istatistik terimlerini bilir, tanımını yapar ve formule edebilir
Merkezi eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama ve standart sapma vb.) bilir ve bunlarla ilgili problemleri çözebilir.
Merkezi eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri ile ilgilisunum ve yorum yapabilir.
Alanında ki yazılımları takip eder ve bu yazılımlara veri girişi yapabilir, programı değerlendirir ve yorumlar.
Kesikli ve sürekli dağılımları tanır ve problem çözebilir.
Anket hazırlar ve istatistik olarak yorumlayabilir ve değerlendirebilir.
Olasılık ile ilgili tahminleme yapabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 kaynak ve internet İstatistik bilimine giriş sözlü anlatım
2 kaynak ve internet İstatistiksel hata, ana ve örnek kütle sözlü anlatım
3 kaynak ve internet Frekans Dağılımları ve histogram sözlü anlatım
4 kaynak ve internet Aritmetik ortalama,mod,medyan sözlü anlatım
5 kaynak ve internet Değişim aralığı, ortalama sapma, varyans sözlü anlatım
6 kaynak ve internet Standart sapma,değişim katsayısı sözlü anlatım
7 kaynak ve internet Olasılığa giriş sözlü anlatım
8 - ARA SINAV -
9 kaynak ve internet Koşullu olasılık sözlü anlatım
10 kaynak ve internet Bağımlı ve bağımsız değişkenler sözlü anlatım
11 kaynak ve internet Bağımlı ve bağımsız olaylar sözlü anlatım
12 kaynak ve internet Ayrık rastgele değişken ve binom dağılımı sözlü anlatım
13 kaynak ve internet Ayrık rastgele değişken ve Poisson dağılımı sözlü anlatım
14 kaynak ve internet Sürekli rastgele değişken ve normal dağılım sözlü anlatım
15 - Final sınavına hazırlık -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999
Probability and Statistics for Engineers” by R A Johnson and C B Gupta

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
5
2
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
5
2
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
5
2
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
2
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
4
2
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
5
2
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
1
2
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
1
3
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
1
4
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
3
2
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
3
3
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
1
4
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
1
5
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
2
6
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
2
7
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
3
8
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 5 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 1 2 2
Kısa Sınav Hazırlığı 1 3 3
TOPLAM 45 0 131
Genel Toplam 131
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0