Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MAT207 | PROBABILITY AND STATISTICS | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi SEDA YAMAÇ AKBIYIK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenciye olasılık kuramının temel kavramlarını tanıtmak, ve Rasgele sinyal içeren sistemleri analiz edebilmesi için gereken altyapıyı oluşturmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Küme kuramının tekrarı Deney kavramı, Örnek uzayı ve olaylar Olasılığın tanımı Birleşik ve koşullu olasılık, Bayes teoremi Bağımsız olaylar ve Bernoulli denemeleri Rasgele değişken kavramı Olasılık dağılım ve yoğunluk işlevleri Koşullu dağılım ve yoğunluklar Beklenen değerler, momentler ve karakteristik işlevler Rasgele değişken dönüşümleri Çoklu rasgele değişkenler, birleşik dağılım ve yoğunluk işlevleri Limit teoremleri Çoklu rasgele değişkenler üzerinde işlemler Rasgele sürecin tanımı Bağımsızlık ve çeşitli durağanlık biçimlerinin incelenmesi Zaman ortalaması, istatistiksel ortalama ve ergodiklik Özilinti ve çaprazilinti işlevleri Gauss ve Poisson süreçleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Olasılık kuramının temel kavramlarını bilir |
Genel bilinen olasılık dağılım işlevlerini kullanır ve özelliklerini analiz eder. |
Koşullu olasılık dağılım işlevlerini ve koşullu beklenti değerlerini hesaplar. |
Dönüşüm teknikleri ile dağılımları hesaplar ve problemleri çözer. |
Rasgele süreçleri tanımlar ve özelliklerini kullanır (özellikle Gauss ve Poisson rasgele süreçlerini) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | kaynak ve internet | Faktöriyel Hesabı, Sayma, Permütasyon, Kombinasyon | sözlü anlatım |
2 | kaynak ve internet | Bağımsız olay, Bağımlı olay, olasılık | sözlü anlatım |
3 | kaynak ve internet | Koşullu olasılık | sözlü anlatım |
4 | kaynak ve internet | Olasılık Dağılımları, Rastgele(Rassal, Tesadüfi) Değişkenler, Kesikli Rastgele Değişken, Sürekli Rastgele Değişken, Sürekli Olasılık Değişkeni | sözlü anlatım |
5 | kaynak ve internet | İki Boyutlu Rastgele Değişken, Kesikli Ortak Olasılık Dağılımı | sözlü anlatım |
6 | kaynak ve internet | Sürekli Ortak Olasılık Dağılımı, | sözlü anlatım |
7 | kaynak ve internet | Beklenen Değer, Varyans, Standart Sapma, Kovaryans, Korelasyon Katsayısı, GENEL TEKRAR | sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kaynak ve internet | Düzgün Dağılım, Binom Dağılımı,Normal Dağılım, standart normal dağılım, z tablosu | sözlü anlatım |
10 | kaynak ve internet | Geometrik Dağılım, Negatif Binom Dağılımı, Üstel Dağılım, Poisson Dağılımı, | sözlü anlatım |
11 | kaynak ve internet | İstatistik Temel kavramlar: Araştırma, popülasyon, örneklem, tamsayım, gözlem, parametre, değişken, Merkezi eğilim ölçüleri, seriler, aritmetik ortalama, mod, medyan, Geometrik ortalama, harmonik ortalama | sözlü anlatım |
12 | kaynak ve internet | Değişkenlik ölçüleri, ortalama mutlak sapma, varyans, standart sapma, dağılım aralığı, değişim katsayısı, çeyreklikler | sözlü anlatım |
13 | kaynak ve internet | Değişkenlik Ölçüleri soruları | sözlü anlatım |
14 | kaynak ve internet | GENEL TEKRAR | sözlü anlatım |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
Yönetimde istatistik teknikler ve örnek olaylar, Orhan İdil,İst. Gelişim Üniv. ,1979 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
||||||
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
||||||
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
||||||
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
||||||
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM | 45 | 0 | 131 |
Total Workload of the Course Unit | 131 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |