TR EN

INTRODUCTION TO COMPUTER PROGRAMMING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIL103E INTRODUCTION TO COMPUTER PROGRAMMING 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ZEINAB HASSANZADEH
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste katılımcılara Pyhton programlama dili konusunda temel bilgilerin verilmesi, Pyhton ile yazılım geliştirme ve uygulama konusunda yetenek kazandırılması ve Python programlama dili ile proje geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Python programlama diline giriş, programlamanın temel bileşenleri (bilgisayarlar, geliştirme ortamları, editörler, derleyiciler vs.), değişkenler, veri türleri, kontrol ve döngü yapıları, en temel veri yapıları, fonksiyonlar, Python ile uygulamalı proje geliştirme ve sunumu.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) 1.Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler Python programlama dili ile programlar geliştirebilecektir. 2.Python dilinde akış kontrol yapıları (karar ve döngü ifadeleri) kullanabilecektir. 3.Python dilinde çeşitli veri yapıları (diziler, listeler, sözlükler) kullanabilecektir. 4.Python dilinde fonksiyonlar tasarlayabilecektir. 5.Python programlama dilini kullanarak dosya girdi/çıktı operasyonları yürütebilecektir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Python Programlama Dili Temel Bilgiler -
2 - Yorum Satırları, Değişkenler, Veri Tipleri, Operatörler -
3 - Python'da Temel Fonksiyonlar -
4 - Koşullu ve Mantıksal İfadeler -
5 - Listeler ve Özellikleri -
6 - Demetler ve Sözlükler -
7 - Pyhton'da Döngü Yapıları -
8 - ARA SINAV -
9 - Pyhton'da Döngü ve Temel Fonksiyon Uygulamaları -
10 - Fonksiyonların İleri Seviye Özellikleri ve Uygulamalar -
11 - Fonksiyonlar, Global ve Lokal Değişkenler -
12 - Pyhton'da Modüller -
13 - Pyhton'da Nesne Tabanlı Programlama -
14 - Pyhton'da Hata ve Hata Yönetimi, Dosya Yönetimi -
15 - Pyhton'da Hata ve Hata Yönetimi, Dosya Yönetimi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

J. Gleen Brookshear; Computer Science : An Overview ; Pearson 2011, 12th edition ; ISBN 978-0-321-54428-5

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
5
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
4
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
4
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
5
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 4 8
Laboratuvar 1 1 1
Okuma 5 5 25
Ödev 2 5 10
Proje Hazırlama 4 4 16
Seminer 1 1 1
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 1 1
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 6 18
Yerinde Uygulama 1 1 1
Mesleki Faaliyet 1 3 3
Sosyal Faaliyet 1 2 2
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 44 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0