Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK102E |
AERONAUTICAL ENGINEERING AND DESIGN |
2 |
3 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Uçakların ana elemanları, tipleri hakkında bilgi sahibi olunması Uçuşun temel prensipleri hakkında temel bilgilere sahip olunması Hava aracının tasarımı hakkında basit düzeyde hesap yapabilme ve uygulama yapabilme |
Contents of the Course Unit: |
Temel kavramlar. Uçaklar ve diğer hava araçlarının genel yapısı, temel uçuş dinamiği ve tasarımına yönelik temel hususlar. Bir hava aracının tasarlanıp model olarak yapımına yönelik uygulama projesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uçakların ana elemanları ve tiplerini genel olarak bilir.
Uçuşun temel prensiplerini ve hava aracının uçuş dinamiğini temel olarak bilir.
Hava aracının tasarımı hakkında basit düzeyde hesap yapabilir ve yeni bir projeye uygulayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş. Genel olarak hava araçları ve uçuşun temel prensipleri. |
- |
2 |
- |
Dönem projesinin tanımlanması ve takımların oluşturulması |
- |
3 |
- |
Sabit kanatlı, döner kanatlı ve havadan hafif hava araçlarının temel olarak uçuş dinamiği ve aralarındaki farklar. |
- |
4 |
- |
Uçak ana elemanları ve fonksiyonları. |
- |
5 |
- |
Uçak ana elemanlarına ait parametrelerin uçak performansı üzerindeki etkileri |
- |
6 |
- |
Uçak ana elemanlarına ait parametrelerin uçak performansı üzerindeki etkileri |
- |
7 |
- |
Temel aerodinamik prensipler |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uçak performansı ve dinamiği |
- |
10 |
- |
Kalkış, tırmanış ve seyahat uçuşu, |
- |
11 |
- |
Alçalma ve iniş |
- |
12 |
- |
Roket sistemleri ve dinamiği |
- |
13 |
- |
Roket sistemleri ve dinamiği |
- |
14 |
- |
Genel olarak tasarım prensipleri ve değerlendirme. |
- |
15 |
- |
Genel olarak tasarım prensipleri ve değerlendirme. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Uçuşa Başlangıç, John D. Anderson, (Çeviren: Prof.Dr. Adil YÜKSELEN) |
Introduction to Flight, John D. Anderson |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
7 |
1 |
7 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
1 |
20 |
20 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
27 |
0 |
81 |
|
Total Workload of the Course Unit |
81 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|