Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK303E |
FLIGHT MECHANICS |
5 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HAYRİ ACAR |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
1. Uçak aerodinamiğinin temelleri, tahrik sistemleri ve hareket denklemleri kavramlarının öğrencilere aktarılması. 2. Öğrencilerin uçuşun tüm evreleri için uçak performansının analitik analizini yapabilmesi. 3. Öğrencilerin yazılı, sözlü ve grafiksel iletişim becerileri kazanması. |
Contents of the Course Unit: |
Uçaktaki kuvvetler ve alt sistemler: Atmosfer özellikleri, aerodinamik kuvvetler, tahrik alt sistemleri. Turbojet uçaklar: Dikey düzlemde yatay uçuş, İlgili denklemler, yatay uçuş, tavan yüksekliği, menzil, havada en uzun süre kalma. Diğer dikey uçuşlar: Kalkış ve iniş, tırmanma uçuşu, güç kullanmadan süzülme. Yatay düzlemde dönüş uçuşu: İlgili denklemler, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı. Pistonlu pervaneli uçaklar: Dikey düzlemde uçuş, ilgili denklemler, yatay uçuş ve tavan yüksekliği, en iyi menzil, havada en uzun kalma. Diğer uçuşlar: Kalkış ve iniş, tırmanma uçuşu, dönüş uçuşu, turboproplar ve turbofanlar. Mach sayısı, uçuş ve manevra zarfları, rüzgarın performansa etkisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uçak performans analizinde temel aerodinamiği kullanma |
Uçak performans belirlemede problem çözümlerini tartışma |
Uçak performans hesaplamalarında excel ve matlab gibi yardımcı araçları kullanma |
Uçak performans analizinde kullanmak için tahrik sistemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma |
Uçağın statik kararlılık koşullarını belirleme |
Farklı uçuş tipleri için matematiksel modeller geliştirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş: Temel aerodinamik, standart atmosfer, kanat profilleri, kanat kaldırma kuvveti ve sürüklemesi, hava hızları |
- |
2 |
- |
Uçak ve Alt Sistemler Üzerindeki Kuvvetler: Aerodinamik kuvvetler ve itme alt sistemleri |
- |
3 |
- |
Turbojetler-Dikey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan yüksekliği |
- |
4 |
- |
Turbojetler-Dikey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan yüksekliği |
- |
5 |
- |
Yatay uçuş en iyi menzile ve maksimum havada kalma süresine sahiptir |
- |
6 |
- |
Kalkış ve iniş |
- |
7 |
- |
Tırmanma uçuşu |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Maksimum hız, maksimum açı ve minimum yakıt tüketimi ile tırmanma uçuşları |
- |
10 |
- |
Süzülme uçuşu |
- |
11 |
- |
Yatay dönüş uçuşu: Hareket denklemleri, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı |
- |
12 |
- |
Maksimum yük katsayısı, maksimum hız ve minimum dönüş yarıçapı ile dönüş uçuşları |
- |
13 |
- |
Karşılıklı pervaneli uçakların uçuş performansı: Hareket denklemleri, yatay uçuş ve tavan irtifası özellikleri, en iyi menzil ve maksimum uçuş süresi. Uçuş ve manevra zarfları |
- |
14 |
- |
Uçuş statik kararlılığı ve kontrolü: Hücum açısı, sapma açısı, yuvarlanma, eğim ve sapma kontrolleri |
- |
15 |
- |
Uzunlamasına sabit ve serbest dümen statik kararlılığı. Direksiyon statik kararlılığı |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
John D. Anderson, 1999, Aircraft Performance and Design, McGraw- Hill, ISBN:978007001971. |
Hale, F.J., 1984, Introduction to Aircraft Performance, Selection and Design, John Wiley & Sons, Inc., ISBN:978047107885. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
6 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|