TR EN

OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISG401 OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I 7 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İş Sağlığı ve İş Güvenliği, analitik düşünme, her türlü uygulama ve etkinlik, belirtilen kalite kriterleri, çevreyi, ülkeyi ve dünyayı tanıyarak, etkili iletişim becerilerini ve Yapıcı ve doğru bir iletişimin bulunduğu ortam, gerçek öğrenme vizyonu anlayışı ile öğrenme ve bireyleri eğitme öğrenme yetkinliği kazanma için bir ömür boyu sürebilir.
Contents of the Course Unit: İş Sağlığı ve Güvenliği Kursu; İş sağlığı ve güvenliği alanındaki genel tanım ve uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar.
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar.
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder.
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar Ders planının tanımı, amacı ve içeriği, İSG ile ilgili temel tanımlar Sözlü Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Aktif İSG uygulamaları işyerinde akış şeması çalışanların görevleri Sözlü Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Meslek hastalığı kavramı, nedenleri ve sonuçları, en yaygın meslek hastalıkları Sözlü Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar İş güvenliği ve sağlığının temel ilkeleri, işçi hakları, işveren sorumlulukları Sözlü Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Çalışanların yıllık izinleri, doğum-ölüm izinleri, iş arama ve süt izni hakları gibi temel Sözlü Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar İSG Kanununun Yükümlülüğü, Tarafların Sorumlulukları, Yasal Yaptırımlar Sözlü Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Kütle Koruma Yöntemleri Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Fiziksel Risk Faktörleri, Bunların neden olduğu meslek hastalıkları Sözlü Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar iş kazalarının önlenmesi, kişisel korunma donanımları, kullanılan eğitim yöntemleri ve donanımları, uluslararası kimyasal güvenlik kartları, donanımları, uluslararası Sözlü Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar İş yerlerine atanacak destek personelinin sayısının ve sayısının belirlenmesi Sözlü Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Yangın oluşum nedenleri, aşamaları, doğru müdahale yöntemleri Sözlü Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Sağlık eğitiminin, yaşam tarzının ve davranışların iş sağlığında sağlık üzerine etkisi Sözlü Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Mesleki stres, kaygı ve iş yükünün iş sağlığı üzerindeki etkisi Sözlü Anlatım
15 Yazılı Kaynaklar İşi çalışan için uygun hale getirme ilkeleri Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayıncılık
Bilir N, Yıldız A.N. (2013), İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
5
2
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
3
3
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
5
2
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
5
2
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
5
3
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
5
4
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
5
2
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 1 14
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 18 0 26
Total Workload of the Course Unit 26
Workload (h) / 25.5 1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 1,0