Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISG401 |
OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I |
7 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İş Sağlığı ve İş Güvenliği, analitik düşünme, her türlü uygulama ve etkinlik, belirtilen
kalite kriterleri, çevreyi, ülkeyi ve dünyayı tanıyarak, etkili iletişim becerilerini ve Yapıcı
ve doğru bir iletişimin bulunduğu ortam, gerçek öğrenme vizyonu anlayışı ile öğrenme ve
bireyleri eğitme öğrenme yetkinliği kazanma için bir ömür boyu sürebilir. |
Contents of the Course Unit: |
İş Sağlığı ve Güvenliği Kursu; İş sağlığı ve güvenliği alanındaki genel tanım ve
uygulamaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. |
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Ders planının tanımı, amacı ve içeriği, İSG ile ilgili temel tanımlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Aktif İSG uygulamaları işyerinde akış şeması çalışanların görevleri |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Meslek hastalığı kavramı, nedenleri ve sonuçları, en yaygın meslek hastalıkları |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
İş güvenliği ve sağlığının temel ilkeleri, işçi hakları, işveren sorumlulukları |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Çalışanların yıllık izinleri, doğum-ölüm izinleri, iş arama ve süt izni hakları gibi temel |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
İSG Kanununun Yükümlülüğü, Tarafların Sorumlulukları, Yasal Yaptırımlar |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Kütle Koruma Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Fiziksel Risk Faktörleri, Bunların neden olduğu meslek hastalıkları |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
iş kazalarının önlenmesi, kişisel korunma donanımları, kullanılan eğitim yöntemleri ve
donanımları, uluslararası kimyasal güvenlik kartları, donanımları, uluslararası |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
İş yerlerine atanacak destek personelinin sayısının ve sayısının belirlenmesi |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Yangın oluşum nedenleri, aşamaları, doğru müdahale yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Sağlık eğitiminin, yaşam tarzının ve davranışların iş sağlığında sağlık üzerine etkisi |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Mesleki stres, kaygı ve iş yükünün iş sağlığı üzerindeki etkisi |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
İşi çalışan için uygun hale getirme ilkeleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayıncılık |
Bilir N, Yıldız A.N. (2013), İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
1 |
14 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
26 |
|
Total Workload of the Course Unit |
26 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
1,0 |
|