TR EN

MİMARİ TASARIMA GİRİŞ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIM107 MİMARİ TASARIMA GİRİŞ I 1 8 5 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BURAK KAAN YILMAZSOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mimari Tasarıma Giriş I dersi, öğrencileri daha önceki eğitimlerinde aldıkları niceliksel bilgi anlatılması ve sınanması yönteminin aksine, yaratıcı yöntemlere bilgi üretme becerisini kazandırmayı amaçlar. Niceliksel ve niteliksel bilginin yanında deneyimsel ve sezgisel bilgiyi tartışmayı öğretmeyi hedefler. Öğrencilere sanat ve tasarım üretim sürecinin parçaları olan bir projeyi önerme, kritik alarak geliştirme ve sunma aşamalarıyla tanıştırır. Deneme-yanılma yöntemi ile aynı konu ya da yöntem üzerine yapılan çalışmayı çeşitlendirme, geliştirme ve olası alternatifleri öngörebilme becerisi kazandırmayı hedefler. Öğrencinin projesi üzerinde sorumluluk almasını, kendi sürecini yönetmeyi öğrenmesini ve stüdyo kültürünü benimsemesini amaçlar.
Contents of the Course Unit: Mimari Tasarıma Giriş 1 dersi; Temel Tasarım, Mimarlığa Giriş ve Bina Bilgisi derslerinin bir derlemesi olarak kurgulanmıştır. Ders birbiriyle paralel değerlere sahip fakat farklı ders çıktılarını kazandırmayı amaçlayan çeşitli kısa projeler halinde işlenir. Temel Tasarım kapsamında kompozisyon, kurgu, estetik, strüktür, hacim, soyutlama konularını tartışabilecekleri projeler; Mimarlığa Giriş kapsamında mekan kavramını anlama, mekan kurgulama, mekansal bileşenlerini tasarlayabilme, beden-mekan ilişkisini kurabilme yetilerini kazanabilecekleri projeler; Bina Bilgisi kapsamında ise mekansal organizasyon, yapı bileşenleri, işlev, kullanıcı, yer bilgilerini öğrenebilecekleri projeler üretilmektedir. Bu ders çıktılarını kazandırabilecek proje konularını kurgulamak, dersin o dönemki yürütücülerinden beklenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hacim kavramı ve üretimi
Strüktür bilgisi
Yüzey oluşturma, sistem kurma becerisi
Estetik algı
Stüdyo kültürü, üretme alışkanlığı
Bir fikri, temayı konuyu bir projeye dönüştürme, kritik alma, kritikler doğrultusunda düzenlemeler yaparak proje geliştirebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Fotoğrafların 3D Kompozisyonları -
2 - Fotoğrafların 3D Kompozisyonları -
3 - İlginç Malzemelerden Kompozisyonlar -
4 - İlginç Malzemelerden Kompozisyonlar -
5 - Strüktür -
6 - Strüktür -
7 - Strüktür + Yüzeyler -
8 - ARA SINAV -
9 - Odaların Yeniden İnşası -
10 - Odaların Yeniden İnşası -
11 - Odalara Yeni Ekler -
12 - Odalara Yeni Ekler -
13 - Taksim ile ilgili kolajlar -
14 - Kampüse Kurulum Projesi -
15 - Kampüse Kurulum Projesi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
2
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
3
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
2
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
2
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
3
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
4
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
2
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0