Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MIM323 |
FİZİKSEL ÇEVRE KONTROLÜ II |
5 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. BURAK KAAN YILMAZSOY |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Amaç: Bu ders, bina servis sistemleri (sıhhi tesisat, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme ve elektrik tesisatı, yangından kontrolü) hakkında bilgi vermek ve servis sistemlerinin tasarımını anlama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirirken çevreye duyarlı olma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
İçerik:Derste mimari yapıları çevreye duyarlı, güvenli ve konforlu bir şekilde yaşanır hale getiren sıhhi tesisat, ısıtma, iklimlendirme, yangın kontrol ve elektrik gibi mimari projenin alt sistemleri tanıtılmaktadır. Temiz, sıcak ve pis su; yangın söndürme; havalandırma ve iklimlendirme gibi sistemlerin projelendirilmesi ve diğer alt sistemlerle entegrasyonu uygulamalı olarak aktarılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Çevresel etkenleri anlama, yorumlama ve tasarım sürecinde değerlendirme yetisi |
Enerji etkin bina kavram ve tasarım ilkelerini kavrama, disiplinler arası tasarım süreçlerini anlama ve sürdürülebilir mimarlık yaklaşımlarını yorumlama |
Enerji duyarlı bina kavram ve tasarım teknolojilerini uygulayabilme. |
Çevreye duyarlı ve insan sağlığını tasarım ölçütü olarak ele alan, temel ve ileri teknoloji mimari uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin kapsamının tanıtılması. |
- |
2 |
- |
Yapıda temiz su sağlama sistemleri ve öğeleri |
- |
3 |
- |
Ara Teslim 1+ Yapıda sıcak su sağlama sistemleri ve öğeleri |
- |
4 |
- |
Pis su tesisatı sistemi ve öğeleri |
- |
5 |
- |
Ara Teslim 2+ Temiz, sıcak ve pis su sağlama sistemleri |
- |
6 |
- |
Yangın kontrolü, yangın söndürme sistemleri |
- |
7 |
- |
Ara Teslim 3+ Sıhhi tesisat ile ilgili fonksiyon alanlarının düzenlenmesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Isıtma sistemleri ve uygulamaları |
- |
10 |
- |
Ara Teslim 4+ Isıtma sistemleri ve uygulamaları. |
- |
11 |
- |
Havalandırma ve iklimlendirme sistemleri, HVAC |
- |
12 |
- |
Ara Teslim 5 + Havalandırma ve iklimlendirme sistemleri ve uygulamaları. |
- |
13 |
- |
Yapay aydınlatma sistemler |
- |
14 |
- |
Ara Teslim 6 + Yapma aydınlatma sistemi tasarımı. |
- |
15 |
- |
Elektrik tesisatını oluşturan öğeler., panolar, güç dağıtım sistemleri. Elektrik tesisatının projelendirilmesi - Mimari proje ve diğer alt sistemlerle entegrasyonu. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Total Workload of the Course Unit |
0 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
0 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
0,0 |
|