TR EN

MİMARLIK TARİHİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIM224 MİMARLIK TARİHİ II 4 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MURAT ARAPOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders sürecinde İslam dinin ortaya çıkmasıyla beraber İslam mimarisinin kendine has mimari özellikleri tespit edilerek yapı türleri üzerindeki etkileri tespit edilmesi hedeflenmiştir. 10. Yüzyıl başında kurulan İlk Türk-İslam devletleriyle başlayan İslam mimarisindeki Türk unsurları tanıtılacak, Osmanlı mimarlık anlayışının özellikle Sinan döneminde üretilen mimarlık ürünleriyle İslam mimarisine getirilmeye çalışılan üslup yenilikleri ortaya konmaya çalışılacaktır. Türkiye Cumhuriyetinin ilk çeyrek asrındaki mimarlık akımlarının ulusal üslup arayışının nedenleri dönemin siyasal ve sosyal ortamıyla beraber değerlendirmesi amaçlanmıştır. Ders kapsamında İslam mimarisine özgü terminolojik kavramların, yapı türlerindeki biçimsel ve işlevsel değişiklikleri karşılaştırmalı olarak inceleyerek yorum yapabilme beceresi geliştirilmeye çalışılacaktır.
Contents of the Course Unit: İslam dinin inkişaf ettiği 7. yüzyıldan başlayarak Abbasiler dönemi İslam coğrafyasındaki yapı türleriyle mimarlık anlayışın tanımı yapılacaktır. Orta Asya'da kurulan ilk Türk İslam devletleri olan İdil-Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler ve Büyük Selçuklular tarafından inşa edilen dini ve sivil yapıların mimari özellikleri irdelenecektir. Malazgirt zaferi sonrası Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemi olarak tanımlanan devirdeki mimarlık ortamı imar hareketleriyle tesis edilen yapılar üzerinden ortaya konacaktır. Osmanlı devri mimarlığı(1299-1923) mimarlık disiplinindeki başat değişimlerle tanımlanan farklı dönem isimleri altında incelenecektir. Türkiye Cumhuriyetinin yaklaşık ilk çeyrek asrında mimarlık ortamında yaşanan değişimler anlatılacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İslam mimarisinin kendine özgü yapı türlerinin mimari özelliklerini tanımlayabilir.
İslam mimarlığı terminolojisi üzerinde bilgi sahibi olur.
İlk Türk-İslam devletleri tarafından yapılan ilk yapılardaki mimari unsurlarla beraber Türk-İslam mimarlığı kavramını değerlendirebilir.
Osmanlı dönemi mimarlık ortamını başlangıcından itibaren değerlendirebilir. Sinan döneminin tüm İslam coğrafyası ve tarihindeki etkisini izah edebilir.
Türkiye Cumhuriyetinin ilk çeyrek asrındaki mimarlık akımlarını öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Hz. Peygamber ve Raşit Halife dönemi mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
2 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Emeviler Dönemi mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
3 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Abbasiler Döneminin ilk üç asrı şehirleri ve mimarlık anlayışının anlatımı Görsel malzeme ile konu anlatımı
4 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Kuzey Afrika coğrafyası ilk İslam yapılarının anlatılması ve Endülüs Emevileri ile sonraki dönemde coğrafyadaki mimarlık anlayışın irdelenmesi Görsel malzeme ile konu anlatımı
5 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması İlk Türk İslam devletlerinin mimarlık anlayışının incelenmesi Görsel malzeme ile konu anlatımı
6 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimarisi I Görsel malzeme ile konu anlatımı
7 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimarisi II Görsel malzeme ile konu anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Erken Dönem Osmanlı Mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
10 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Erken Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
11 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Sinan çağı Cami yapıları Görsel malzeme ile konu anlatımı
12 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Sinan çağı hassa yapıları, külliyeler, hamamlar, kervansaraylar gibi yapıların incelenmesi Görsel malzeme ile konu anlatımı
13 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Geç Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
14 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Geç Dönem Osmanlı Mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
15 Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması Erken Cumhuriyet Dönem Mimarisi Görsel malzeme ile konu anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Arseven, Celal Esad, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
Goodwin, G., A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971.
Aslanapa, O., Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
KUBAN, Doğan; EMDEN, Cemal. Osmanlı mimarisi. Yapi-Endustri Merkezi, 2007.
Hillenbrand, R., Islamic Art and Architecture, Thames and Hudson, London, 1999.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
2
2
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
1
3
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
1
2
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
1
2
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
4
3
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
4
4
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
4
2
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 6 1 6
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 27 0 49
Total Workload of the Course Unit 49
Workload (h) / 25.5 1,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0