Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTP125 | HUMAN FACTORS | 1 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. HASAN İLKER ÇELİKER |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. AHMET BURAK TURGUT-Dr.Öğr.Üyesi FATMA ULUTÜRK-Öğr.Gör. REMZİ SIZAN-Öğr.Gör. ZEYNEP HANDAN ULUKUZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Havacılıkta insan faktörünün önemini ve dikkat edilmesi gereken kuralları öğretmek. |
Contents of the Course Unit: | İnsan faktörleri, insan Faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı, insan faktörüne atfedilebilecek hadiseler, Murphy Yasası, insan performansı ve sınırlamalar; görme, işitme, bilgi işlem, dikkat ve algı, hafıza, kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim, sosyal psikoloji; sorumluluk, motivasyon ve motivasyon kaybı, yaş baskısı, kültür sorunları, ekip çalışması, yönetim gözetim ve liderlik, insan performansına etki eden faktörlerin anlatılması, iş yükü, fiziksel çevre, görevler, iletişim, insan hatası ve iş yerindeki tehlikeler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan faktörleri kavramını bilir. |
İnsan performansına etki eden faktörleri bilir. |
İletişimin önemini ve hata modellerini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İlgili kitap bölümünün okunması | Havacılık Emniyetine İlişkin Temel Kavramlar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | İlgili kitap bölümünün okunması | İnsan Performansı ve İnsan Performansının Limitleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümünün okunması | İnsan Performansını Etkileyen Faktörler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | İlgili kitap bölümünün okunması | Organizasyonlarda Olumlu Emniyet Kültürü | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | İlgili kitap bölümünün okunması | İnsan Hatası ve İnsan İhlalleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | İlgili kitap bölümünün okunması | Uçuş Ekibi Kaynağının Yönetimi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | İlgili kitap bölümünün okunması | Uçuş Emniyet Performansının Ölçülmesi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili kitap bölümünün okunması | Uçuş Emniyet Yönetim Sistemi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | İlgili kitap bölümünün okunması | Havacılıkta İnsan Faktörü ve İnsan Performansı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | İlgili kitap bölümünün okunması | Havacılıkta Fiziksel Çevre ve Görevler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | İlgili kitap bölümünün okunması | Havacılıkta Sosyal Psikoloji | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | İlgili kitap bölümünün okunması | İletişim | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | İlgili kitap bölümünün okunması | Acil Durum Yönetimi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | İlgili kitap bölümünün okunması | Genel Tekrar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
MEGEP |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the components of the material used in aircraft.
|
0 | |||||
2 |
Aircraft mechanical and electrical systems / components recognize the working principles.
|
0 | |||||
3 |
Knows characteristics and the impact on the atmosphere and changes in atmospheric air.
|
0 | |||||
4 |
Recognizes airline documents used for aircraft maintenance and navigation.
|
0 | |||||
5 |
The formation of the lift in aircraft flight and knows the theory.
|
0 | |||||
6 |
Located in piston-engined aircraft will have information about propellers.
|
0 | |||||
7 |
Have knowledge about maintenance of gas turbines and reciprocating engine aircraft.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aviation-related basic principles, rules and laws to know, understand and apply.
|
1 | |||||
2 |
Fundamental scientific issues to know, interpret and use as needed.
|
2 | |||||
3 |
Know the basic issues related to the manufacture of aircraft and apply.
|
0 | |||||
4 |
Related to aircraft manufacturing team, recognition and use of tools and machinery.
|
0 | |||||
5 |
Know the basic issues related to aircraft maintenance and repair and apply.
|
0 | |||||
6 |
In terms of aircraft maintenance and repair knows the human factor and error prevention methods.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Data collected in the evaluation and interpretation of fault and has knowledge in aircraft maintenance.
|
0 | |||||
2 |
Know about the standards in the maintenance and repair of aircraft and has the ability to apply.
|
0 | |||||
3 |
About the aircraft encountered a fault condition can be assessed and solutions according to the manual.
|
0 | |||||
4 |
Know the location and operation of an aircraft cockpit display.
|
0 | |||||
5 |
Aircraft-air, air-to-ground communication method knows and systems.
|
0 | |||||
6 |
Recognize materials used in aircraft.
|
0 | |||||
7 |
Used in aircraft instrument / tool and knows merge elements.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To do research, prepare reports and to make a presentation.
|
0 | |||||
2 |
Of all types of mechanical and electronic problems that may occur in an aircraft shall determine the objective and subjective, definitions and reports.
|
0 | |||||
3 |
Aircraft maintenance, technological tools for repair and testing (measurement, and control instruments testers) use.
|
0 | |||||
4 |
Instruments used in aircraft maintenance and repair teams available.
|
0 | |||||
5 |
Know combining elements used in aircraft and apply it.
|
0 | |||||
6 |
Propeller maintenance, operation, storage and protection of know-related applications.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aircraft-related knowledge and skills, technological advances also tells people and groups that serve to clearly and teamwork.
|
0 | |||||
2 |
Identifies issues related to unforeseen work related to aircraft and look for solutions.
|
0 | |||||
3 |
Team workers have the knowledge and skills to carry out activities within the area of responsibility.
|
4 | |||||
4 |
Technically gain proficiency in their original thinking.
|
0 | |||||
5 |
Know basic scientific issues, has the ability to interpret and use them as needed.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engine types and aircraft used in the operation, knows the principles and engine parts.
|
0 | |||||
2 |
Aircraft, systems and sub-systems functions and working principles have knowledge in their fields.
|
0 | |||||
3 |
Using 2D and 3D computer programs related to the profession knows sufficient.
|
0 | |||||
4 |
General computer knowledge will have to use Word, Excel, Power Point programs adequately know.
|
0 | |||||
5 |
To do research, know to prepare reports and make presentations ability.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, oral and written communication skills to be able to have.
|
0 | |||||
2 |
The universality of social rights, social justice, quality culture, professional ethics, have sufficient awareness of the preservation of cultural values and the environment.
|
0 | |||||
3 |
Has the analytical thinking and problem solving skills.
|
0 | |||||
4 |
Issues related to the field of occupational safety, health and environmental protection has the knowledge and awareness.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With basic computer knowledge, has unskilled to use software and hardware required by the profession.
|
0 | |||||
2 |
In accordance with the objectives of the aircraft can repair the fault and has the ability.
|
0 | |||||
3 |
Aircraft maintenance and repair manual for reading, understanding and practical skills has.
|
0 | |||||
4 |
Constantly renews itself with developments in science and technology.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 98 |
Total Workload of the Course Unit | 98 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |