Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTP125 | İNSAN FAKTÖRLERİ | 1 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORKUN ÖZSAVANER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ÇİĞDEM ÇAĞLAR-Öğr.Gör. EMİNE ÖZTÜRK-Dr.Öğr.Üyesi FATMA ULUTÜRK-Öğr.Gör. YILMAZ ERKMEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Havacılıkta insan faktörünün önemini ve dikkat edilmesi gereken kuralları öğretmek. |
İçerik: | İnsan faktörleri, insan Faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı, insan faktörüne atfedilebilecek hadiseler, Murphy Yasası, insan performansı ve sınırlamalar; görme, işitme, bilgi işlem, dikkat ve algı, hafıza, kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim, sosyal psikoloji; sorumluluk, motivasyon ve motivasyon kaybı, yaş baskısı, kültür sorunları, ekip çalışması, yönetim gözetim ve liderlik, insan performansına etki eden faktörlerin anlatılması, iş yükü, fiziksel çevre, görevler, iletişim, insan hatası ve iş yerindeki tehlikeler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan faktörleri kavramını bilir. |
İnsan performansına etki eden faktörleri bilir. |
İletişimin önemini ve hata modellerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | 9.1 Genel İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.1 Genel İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.2 İnsan Performansı ve Sınırlamalar İnsan Performansı Ve Sınırlamalar; Görme, İşitme, Bilgi İşlem, Dikkat ve Algı, Hafıza, Kapalı Mekân Korkusu ve Fiziki Erişim | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.3 Sosyal Psikoloji Sosyal Psikoloji; Sorumluluk, Motivasyon ve Motivasyon Kaybı, Yaş Baskısı, Kültür Sorunları, | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.3 Sosyal Psikoloji Sosyal Psikoloji; Ekip Çalışması, Yönetim Gözetim ve Liderlik | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.4 Performansa Etki Eden Faktörler Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik ve Sağlık, Stres: Ailevi ve İşe Bağlı Olarak Stres, Zaman Baskısı Ve Çalışmanın Tamamlanma Süresi İle İlgili Baskılar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.4 Performansa Etki Eden Faktörler İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.5 Fiziksel Çevre Gürültü ve Duman, Aydınlatma, İklim ve Sıcaklık, Hareket ve Titreşim, Çalışma Ortamı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.6 Görevler (Task'ler) Fiziki Çalışma, Tekrarlanan Görevler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.6 Görevler (Task'ler) Gözle Muayene(kontrol) Kompleks (karmaşık) Sistemler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.7 İletişim Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim Çalışma Yazımı ve Kayıtların Tutulması, Güncel ve Geçerli Tutma, Bilginin Dağıtılması/Yayılması/Paylaşılması | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.7 İletişim Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim Çalışma Yazımı ve Kayıtların Tutulması, Güncel ve Geçerli Tutma, Bilginin Dağıtılması/Yayılması/Paylaşılmas | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.8 İnsan Hatası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.9 İşyerindeki Tehlikeler Tehlikelerin Fark Edilmesi ve Tehlikelerden Kaçınılması, Acil Durumlar ile Başa Çıkabilmek | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
MEGEP |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda kullanılan parçaların malzemelerini tanır.
|
0 | |||||
2 |
Uçakların mekanik ve elektrik sistem /parça çalışma prensiplerini tanır.
|
0 | |||||
3 |
Atmosfer özelliklerini ve atmosferdeki değişimin uçaklar üzerindeki etkisini bilir.
|
0 | |||||
4 |
Uçaklarda bakım onarım ve seyrüsefer için kulaanılan havayolu dokümanlarını tanır.
|
0 | |||||
5 |
Uçaklarda kaldırma kuvvetinin oluşması ve uçuş teorisini bilir.
|
0 | |||||
6 |
Pistonlu motorlu uçaklarda bulunan pervaneler hakkında bilgi sahibi olur.
|
0 | |||||
7 |
Gaz Türbinli ve pistonlu motorlu uçakların bakımı hakkında bilgi sahibi olur.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılıkla ilgili temel prensip, kural ve kanunları bilme, kavrama ve uygulayabilme.
|
1 | |||||
2 |
Temel bilimsel konuları bilme, yorumlayabilme ve gerektiğinde kullanabilme.
|
2 | |||||
3 |
Hava aracı imalatı ile ilgili temel konuları bilme ve uygulayabilme.
|
0 | |||||
4 |
Hava aracı imalatıyla ilgili takım, alet ve makinaları tanıma ve kullanabilme.
|
0 | |||||
5 |
Hava aracı bakım ve onarımı ile ilgili temel konuları bilme ve uygulayabilme.
|
0 | |||||
6 |
Uçak bakım ve onarım yönünden insan faktörlerini ve hata önleme yöntemlerini bilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda arıza ve bakım konusunda topladığı verileri değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Uçaklarda bakım ve onarımıyla ilgili standartları bilme ve uygulayabilme yeteneğine sahiptir.
|
0 | |||||
3 |
Karşılaşılan bir arıza durumunun ilgili uçak manual'ine göre değerlendirilmesini ve çözümünü yapabilir.
|
0 | |||||
4 |
Uçak kokpit göstergelerinin yerleşimini ve çalışmasını bilir.
|
0 | |||||
5 |
Uçak-uçak, uçak-yer haberleşme yöntemlerini ve sistemlerini bilir.
|
0 | |||||
6 |
Uçaklarda kullanılan malzemeleri tanır.
|
0 | |||||
7 |
Uçaklarda kullanılan alet/takım ve birleştirme elemanlarını bilir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Araştırma yapabilme, rapor hazırlayabilme ve sunum yapabilme.
|
0 | |||||
2 |
Uçaklarda oluşabilecek her tip mekanik ve elektronik problemi objektif ve subjektif olarak tesbit eder ,tanımlar ve raporlar.
|
0 | |||||
3 |
Uçak bakım, onarım ve test konusunda teknolojik aletleri (ölçü, kontrol aletleri ile test cihazlarını) kullanır.
|
0 | |||||
4 |
Uçak bakımında ve onarımında kullanılan alet ve takımları kullanılabilir.
|
0 | |||||
5 |
Uçakta kullanılan birleştirme elemanlarını bilir ve uygulamasını yapabilir.
|
0 | |||||
6 |
Pervane bakımı, çalışması, depolanması ve korunması ile ilgili uygulamaları bilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklar ile ilgili bilgi ve becerilerini ,ayrıca teknolojik gelişmeleri hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatır ve takım çalışması yapar.
|
0 | |||||
2 |
Uçaklar ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
|
0 | |||||
3 |
Ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk alanı içindeki faaliyetleri yürütebilecek bilgi ve becerilere sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Teknik olarak özgün düşünebilme konusunda yetkinlik kazanır.
|
0 | |||||
5 |
Temel bilimsel konuları bilme, yorumlayabilme ve gerektiğinde kullanabilme yeteneğine sahiptir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda kullanılan motor çeşitlerini ve çalışma, prensiplerini ve motor parçalarını bilir.
|
0 | |||||
2 |
Uçak, sistem ve alt sistemlerinin fonksiyonları ve çalışma prensipleri konularında bilgi sahibi olur.
|
0 | |||||
3 |
Meslek ile ilgili 2 ve 3 boyutlu bilgisayar programlarını kullanmayı yeterli düzeyde bilir.
|
0 | |||||
4 |
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur,Word,Excell,Power point programlarını yeterli düzeyde bilir.
|
0 | |||||
5 |
Araştırma yapabilme, rapor hazırlayabilme ve sunum yapabilmeyi bilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin görsel,yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisine sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Sosyal hakların evrenselliği,sosyal adalet,kalite kültürü,mesleki etik,kültürel değerler ve çevrenin korunması konularında yeterli bilince sahiptir.
|
0 | |||||
3 |
Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptir.
|
0 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahiptir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilme becerisne sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Uçak arıza ve onarımlarını amaca uygun şekilde yapabilme becerisine sahiptir.
|
0 | |||||
3 |
Uçak bakım ve onarım manual'lerini okuma, anlama ve uygulama becerisine sahiptir.
|
0 | |||||
4 |
Bilim ve teknolojideki gelişmelerle kendini sürekli olarak yeniler.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 98 |
Genel Toplam | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |