TR EN

INFORMATION TECHNOLOGIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIL101 INFORMATION TECHNOLOGIES 1 2 1 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ÇİĞDEM ÇAĞLAR
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrencilere eğitim ve meslek hayatlarında teknoloji ve bilimin önemini kavratarak öğrenme becerilerini geliştirmek ile problem çözme ve analiz etme becerileri kazandırmaktadır.
Contents of the Course Unit: Temel MS Office paket programı, temel bilgisayar bilgi ve kavramları, bilgisayar donanım ve yazılımı, işletim sistemleri, sunum hazırlama konuları ve bilgisayarı zararlı programlardan koruma işlemlerini kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgisayar donanımını açıklar. (Explaining) (3)
Yazılım programlarını kullanım amacına göre sınıflandırır. (Classifying) (2)
Yazılım ve donanım arasındaki ilişki ve organizasyonu açıklar. (Ekplaining) (3)
Fonksiyonel ve matematiksel işlemler yapabilen yazılımları sınıflandırır. (Classifying) (2)
Grafik çizim ve sunum yapar. (Apply) (3)
İnternet ve internet kullanımı hakkında fikirlerini açıklar. (Explaining) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 kaynak tarama Bilgisayar donanımı anlatım
2 kaynak tarama Bilgisayar donanımı anlatım
3 kaynak tarama Ofis uygulamaları ve ortak özellikleri anlatım
4 kaynak tarama MS Word – Grafik, üst bilgi, alt bilgi, sayfa numarası, başvuru ve nesneler eklemek anlatım
5 kaynak tarama MS Word – Değişiklikleri izle, denklem oluşturma, denetim eklemek, stiller anlatım
6 kaynak tarama MS Word – Stiller, içindekiler tablosu ve kaynakça oluşturma, adres mektup birleştirme anlatım
7 kaynak tarama MS Excel - Excel tablosu, çalışma sayfası, hücre, hücre biçimlendirme, veri girme, veri düzenleme, çalışma sayfasını kaydetme anlatım
8 - ARA SINAV -
9 kaynak tarama Ms Excel - Formül çubuğu, formül ekleme, verileri sıralama, koşullu biçimlendirme anlatım
10 kaynak tarama MS Power Point - Slaytlarla çalışma, ekleme, düzenleme, çıkarma anlatım
11 kaynak tarama MS Power Point - Yazılara animasyon ekleme anlatım
12 kaynak tarama MS Power Point - Sunum tasarımı hazırlama anlatım
13 kaynak tarama MS Power Point - Zamanlama provası, asıl slayt, açıklama ekleme anlatım
14 kaynak tarama MS Power Point - Sunum hazırlama anlatım
15 kaynak tarama MS Power Point - Sunum hazırlama anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

TOSUN, N. (2007). Bilgisayara Giriş, İstanbul:Kriter Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to teamwork
2
Identify vocational problems and resolve them effectively

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
2
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
2
Manage a process effectively to meet the demands.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop an awareness for life long learning
2
Access and assess sectoral problems

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Be aware of legal regulations, and comply with them
2
Communicate in an at least one foreign language

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Utilize communication and information technologies, as well as other technologies and equipment.
2
Plan and carry out vocational processes

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate effectively in writing and orally
2
Display their vocational self-confidence at work place

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop an entrepreneur spirite

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 48
Total Workload of the Course Unit 48
Workload (h) / 25.5 1,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0