Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
LJP256 |
KÜRESEL LOJİSTİK |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; küresel lojistik süreçlerinin temel ilkelerini ve lojistik merkezlerinin işleyişini anlamak, küresel lojistik ağları, uluslararası taşımacılık, lojistik performans endeksi ve Türkiye'nin küresel lojistikteki rolünü analiz edebilmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders, küreselleşmenin lojistik üzerindeki etkilerini, küresel lojistik birliklerini ve Türkiye'nin lojistik stratejilerindeki yerini derinlemesine inceler. Lojistik merkezlerinin sınıflandırılması, organizasyon yapıları ve faaliyetleri ile taşımacılık ve depo yönetimi gibi temel lojistik fonksiyonları ele alınır. Ayrıca, lojistik entegrasyon, dış kaynak kullanımı ve bilişim sistemlerinin lojistik süreçlerdeki rolü incelenir. Ders, Türkiye'nin dış ticaret lojistiği, küresel ulaştırma koridorları, AB ve Türkiye arasındaki ulaştırma politikaları ile Türkiye'nin küresel lojistikteki stratejik konumunu tartışılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Küresel lojistik kavramları ve küresel lojistik ağları hakkında temel bilgi sahibi olur. |
Lojistik merkezlerin sınıflandırılmasını, organizasyon yapısını ve faaliyetlerini analiz eder. |
Lojistik entegrasyon ve dış kaynak kullanımının lojistik süreçlerine etkilerini değerlendirir. |
Türkiye'nin küresel lojistikteki rolünü, uluslararası taşımacılık ve ulaşım ağlarındaki yerini analiz eder. |
Küresel lojistik performans endeksini ve Türkiye'nin makro ekonomik durumunu değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Notu Okuma |
Küreselleşme, Küresel Birlikler ve Küresel Lojistiğe Genel Bakış |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkez Kavramı: Temel Özellikleri ve Sınıflandırılması |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Organizasyon Yapısı ve Faaliyetleri |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerde Taşımacılık Yönetimi |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerde Depo Yönetimi: Elleçleme Yöntemleri, Stoklama Fonksiyonu ve Envanter Kontrol Yöntemleri |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Kuruluşu: Planlama, Tesis Yer Seçim Kararları ve Finansal Yapılanma Modelleri |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Entegrasyon Kavramı: Bilişim Sistemleri ve Dış Kaynak Kullanımı Açısından Değerlendirilmesi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Küresel Lojistik Performans Endeksi ve Türkiye'nin Makro Ekonomik Durumu |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Ders Notu Okuma |
Küresel Bir Kuşak Bir Yol Girişimi: Ulaşım Ağları ve Türkiye’nin Konumu |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Ders Notu Okuma |
Türkiye'yi Kapsayan ve İlgilendiren Küresel Ulaştırma Koridorları |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Ders Notu Okuma |
AB Ulaştırma Politikaları ve Türkiye Ulaştırma Politikaları |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Ders Notu Okuma |
Türkiye'nin Dış Ticaret Lojistiği: Taşıma Modları Açısından Küresel Olaylara Bakış |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Ders Notu Okuma |
Dünyada Yaşanan Küresel Olayların Tartışılması |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Ders Notu Okuma |
GENEL Değerlendirme |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
İyigün, İ., & Görçün, Ö. F. (2024). ENDÜSTRİ 4.0: LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI EĞİLİMLERİ. EKEV Akademi Dergisi(ICOAEF Özel Sayı), 119-133. |
M. S. Kaplan, M. Gümüş, ve E. H. Özder, “Paris İklim Anlaşması ve Sürdürülebilir Lojistik Kapsamında Lojistik Köy Yeri Seçimi: Türkiye Örneği”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 20, ss. 202–229, Temmuz 2024, doi: 10.47072/demiryolu.1451230. |
Turgut, M. (2024). LOJİSTİK MERKEZ YÖNETİM MODELİ ÖNERİSİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(54), 2071-2097. https://doi.org/10.35408/comuybd.1445900 |
Pelit, İ. (2023). Türkiye’nin Lojistik Performans Endeksinin İncelenmesi. Uluslararası Ekonomi Ve Yenilik Dergisi, 9(1), 37-49. https://doi.org/10.20979/ueyd.1185216 |
T.C. Ticaret Bakanlığı. (2024). Dış Ticaret Lojistiği . Ankara. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The parties involved in the logistics field and recognizes the documents used.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Logistics related to the field of theoretical and practical knowledge is based.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Transportation is required in the field to explain basic concepts of theoretical and practice-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Defines the terminology in the field of logistics.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively with colleagues to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The ability to use information and communication technology tools to win.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sectoral legislation will have the ability to understand and practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Professional ethical and theoretical gains the ability to use information contained in the application.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Personal, professional and / or studies evaluating the risks and opportunities related to the field of knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bringing innovation to the field of information, ideas, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By identifying learning needs and learning objectives in line with his responsibilities under the plan activities aimed at improving the performance of individuals and manages.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A foreign language (English) at least in the general level of European Language Portfolio B1 monitors developments in the field of using and communicate with colleagues.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
European Computer Driving Licence Advanced Level, as defined in the competency using a computer based on the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Space-related activities, the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are executed in accordance with the acquired consciousness.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
3 |
30 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
1 |
3 |
3 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
3 |
3 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
10 |
3 |
30 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|