Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
LJP256 |
KÜRESEL LOJİSTİK |
4 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SEREN FIRAT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; küresel lojistik süreçlerinin temel ilkelerini ve lojistik merkezlerinin işleyişini anlamak, küresel lojistik ağları, uluslararası taşımacılık, lojistik performans endeksi ve Türkiye'nin küresel lojistikteki rolünü analiz edebilmektir. |
İçerik: |
Bu ders, küreselleşmenin lojistik üzerindeki etkilerini, küresel lojistik birliklerini ve Türkiye'nin lojistik stratejilerindeki yerini derinlemesine inceler. Lojistik merkezlerinin sınıflandırılması, organizasyon yapıları ve faaliyetleri ile taşımacılık ve depo yönetimi gibi temel lojistik fonksiyonları ele alınır. Ayrıca, lojistik entegrasyon, dış kaynak kullanımı ve bilişim sistemlerinin lojistik süreçlerdeki rolü incelenir. Ders, Türkiye'nin dış ticaret lojistiği, küresel ulaştırma koridorları, AB ve Türkiye arasındaki ulaştırma politikaları ile Türkiye'nin küresel lojistikteki stratejik konumunu tartışılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Küresel lojistik kavramları ve küresel lojistik ağları hakkında temel bilgi sahibi olur. |
Lojistik merkezlerin sınıflandırılmasını, organizasyon yapısını ve faaliyetlerini analiz eder. |
Lojistik entegrasyon ve dış kaynak kullanımının lojistik süreçlerine etkilerini değerlendirir. |
Türkiye'nin küresel lojistikteki rolünü, uluslararası taşımacılık ve ulaşım ağlarındaki yerini analiz eder. |
Küresel lojistik performans endeksini ve Türkiye'nin makro ekonomik durumunu değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Ders Notu Okuma |
Küreselleşme, Küresel Birlikler ve Küresel Lojistiğe Genel Bakış |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkez Kavramı: Temel Özellikleri ve Sınıflandırılması |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Organizasyon Yapısı ve Faaliyetleri |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerde Taşımacılık Yönetimi |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerde Depo Yönetimi: Elleçleme Yöntemleri, Stoklama Fonksiyonu ve Envanter Kontrol Yöntemleri |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Merkezlerin Kuruluşu: Planlama, Tesis Yer Seçim Kararları ve Finansal Yapılanma Modelleri |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Ders Notu Okuma |
Lojistik Entegrasyon Kavramı: Bilişim Sistemleri ve Dış Kaynak Kullanımı Açısından Değerlendirilmesi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Küresel Lojistik Performans Endeksi ve Türkiye'nin Makro Ekonomik Durumu |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Ders Notu Okuma |
Küresel Bir Kuşak Bir Yol Girişimi: Ulaşım Ağları ve Türkiye’nin Konumu |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Ders Notu Okuma |
Türkiye'yi Kapsayan ve İlgilendiren Küresel Ulaştırma Koridorları |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Ders Notu Okuma |
AB Ulaştırma Politikaları ve Türkiye Ulaştırma Politikaları |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Ders Notu Okuma |
Türkiye'nin Dış Ticaret Lojistiği: Taşıma Modları Açısından Küresel Olaylara Bakış |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Ders Notu Okuma |
Dünyada Yaşanan Küresel Olayların Tartışılması |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Ders Notu Okuma |
GENEL Değerlendirme |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
İyigün, İ., & Görçün, Ö. F. (2024). ENDÜSTRİ 4.0: LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI EĞİLİMLERİ. EKEV Akademi Dergisi(ICOAEF Özel Sayı), 119-133. |
M. S. Kaplan, M. Gümüş, ve E. H. Özder, “Paris İklim Anlaşması ve Sürdürülebilir Lojistik Kapsamında Lojistik Köy Yeri Seçimi: Türkiye Örneği”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 20, ss. 202–229, Temmuz 2024, doi: 10.47072/demiryolu.1451230. |
Turgut, M. (2024). LOJİSTİK MERKEZ YÖNETİM MODELİ ÖNERİSİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(54), 2071-2097. https://doi.org/10.35408/comuybd.1445900 |
Pelit, İ. (2023). Türkiye’nin Lojistik Performans Endeksinin İncelenmesi. Uluslararası Ekonomi Ve Yenilik Dergisi, 9(1), 37-49. https://doi.org/10.20979/ueyd.1185216 |
T.C. Ticaret Bakanlığı. (2024). Dış Ticaret Lojistiği . Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Lojistik alanında yer alan tarafları ve kullanılan belgeleri tanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Lojistik Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgiye sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulaştırma Alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamaya dayalı temel kavramları açıklar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Lojistik alanında yer alan terminolojiyi tanımlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çalışma arkadaşları ile etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanabilme becerisi kazanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sektörel mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleki etik bilinci ile teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi kazanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerinin sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın İleri Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili faaliyetleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında edindiği bilinç doğrultusunda yürütür.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
3 |
30 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
1 |
3 |
3 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
3 |
3 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
10 |
3 |
30 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
152 |
|
Genel Toplam |
152 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|