Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ETP152 | SAYISAL ELEKTRONİK | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. İZZET YAVUZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders bilgisayarın işleyişini anlamayı ve dijital elektronik hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu sayede bilgisayar programcılarının kullandıkları donanım sisteminin işleyişi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Analog ve dijital sinyaller, Sayı sistemleri, Sayı sistemlerinde dört işlem, Tümleyen aritmetiği, Kodlar, Entegre(chip) nedir ve sınıflandırılması, Boole cebiri, Mantık kapıları, Temel açılımlar ve standart formlar, Mantık fonksiyonlarının matematiksel formda gösterimi, Mini terim ve maksimum terim , Karno haritaları, 1.Kanonik ve 2.Kanonik formlarda mantık fonksiyonlarının yazılması. Tablo yöntemi, Kodlayıcılar, Kod çözücüler, Veri seçiciler, Bilgi dağıtıcılar, Aritmetik işlem devreleri (Yarım ve tam toplayıcı, Yarım ve tam çıkarıcı, Karşılaştırıcılar, Çırpıcılar ve kaskad bağlantıları, Programlanabilir mantık devreleri) |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri, Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil (XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme. İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaughharitalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer devreleri, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sinyaller, Bilginin sayısal gösterimi, Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | İkilik, Sekizlik ve Onluk sayı sistemleri, Sayı sistemleri arasında çevrimler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Temel lojik fonksiyonları, DEĞİL / VE / VEYA kapıları, kapı devrelerinin yorumlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Boolean cebri kuralları ve De Morgan teoreminin tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik fonksiyonların standart gösterimleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik entegreler ve parametreleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının lojik fonksiyonların basitleştirilmesinde kullanılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Birleşik devrelerin tanımlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Flip-floplar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sayıcılar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kodlayıcılar ve kod çeviriciler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kod çözücüler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin incelenmesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Sayısal Elektronik, (Mantık Devreleri) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Demirel |
MEGEP Sayısal Elektronik Temelleri |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having and employing fundamental field concepts
|
3 | |||||
2 |
Understanding and interpreting field-related problems
|
3 | |||||
3 |
Generating and implementing solutions to field-related problems
|
3 | |||||
4 |
Following developments in the field and being aware of lifelong learning
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mastery and effective application of information technologies
|
0 | |||||
2 |
Capability to work independently and/or in groups
|
5 | |||||
3 |
Possibility of putting knowledge into practice
|
5 | |||||
4 |
Capability to apply knowledge within the context of social responsibility awareness
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge about low voltage network and its components
|
2 | |||||
2 |
To have knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
|
3 | |||||
3 |
To be an individual who knows, internalizes and uses Atatürk's principles and reforms in his life.
|
0 | |||||
4 |
Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To recognize the circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
|
1 | |||||
2 |
To have information about the production of electrical energy, to know the elements used in transmission and distribution networks.
|
3 | |||||
3 |
To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
|
3 | |||||
4 |
To have information about the structure, working principle, winding shapes and circuit connections of electrical machines.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using Turkish effectively in daily and professional fields.
|
0 | |||||
2 |
Knowledge of the operating system, basic office software, and computer hardware is required.
|
3 | |||||
3 |
To have sufficient mathematical knowledge to analyze in the professional field
|
3 | |||||
4 |
Understanding the fundamental concepts and elements of automatic control systems, as well as the ability to program PLC systems
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understanding the structure and operation of fundamental electronic elements. To be familiar with power electronics components and usage features. To understand the fundamentals of logic circuits and to design digital circuits.
|
4 | |||||
2 |
To understand fundamental physics concepts and basic electrical circuit solutions
|
4 | |||||
3 |
Knowledge of weak current, strong current, lightning, fire, and security systems is required, as is the ability to draw electrical installation plans and understand and perform contracting and exploration work on electrical installations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrate the ability to conduct advanced work independently using learning-to-learn skills and critical thinking.
|
4 | |||||
2 |
The ability to generate engineering solutions, particularly with regard to their impact on global and societal health, safety, and environmental issues.
|
4 | |||||
3 |
Capability to plan and manage professional development activities for employees under his/her supervision
|
3 | |||||
4 |
Informing expert and non-expert audiences about issues in their field, as well as being able to clearly communicate their thoughts, problems, and solution methods in written and oral form.
|
3 | |||||
5 |
Developing the ability to act independently, take initiative, be creative, and engage in lifelong learning
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Capable of producing science and technology that will aid in national development
|
4 | |||||
2 |
Contributing to scientific and technological advancements
|
4 | |||||
3 |
Ability to think analytically
|
4 | |||||
4 |
Capability to identify and solve problems
|
3 | |||||
5 |
Capable of developing R&D projects that meet the needs of the country
|
4 | |||||
6 |
Have professional ethical values
|
4 | |||||
7 |
Versatile and well-educated, with the ability to communicate effectively both verbally and in writing
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 2 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |