Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP152 | SAYISAL ELEKTRONİK | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İZZET YAVUZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders bilgisayarın işleyişini anlamayı ve dijital elektronik hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu sayede bilgisayar programcılarının kullandıkları donanım sisteminin işleyişi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Analog ve dijital sinyaller, Sayı sistemleri, Sayı sistemlerinde dört işlem, Tümleyen aritmetiği, Kodlar, Entegre(chip) nedir ve sınıflandırılması, Boole cebiri, Mantık kapıları, Temel açılımlar ve standart formlar, Mantık fonksiyonlarının matematiksel formda gösterimi, Mini terim ve maksimum terim , Karno haritaları, 1.Kanonik ve 2.Kanonik formlarda mantık fonksiyonlarının yazılması. Tablo yöntemi, Kodlayıcılar, Kod çözücüler, Veri seçiciler, Bilgi dağıtıcılar, Aritmetik işlem devreleri (Yarım ve tam toplayıcı, Yarım ve tam çıkarıcı, Karşılaştırıcılar, Çırpıcılar ve kaskad bağlantıları, Programlanabilir mantık devreleri) |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri, Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil (XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme. İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaughharitalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer devreleri, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sinyaller, Bilginin sayısal gösterimi, Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | İkilik, Sekizlik ve Onluk sayı sistemleri, Sayı sistemleri arasında çevrimler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Temel lojik fonksiyonları, DEĞİL / VE / VEYA kapıları, kapı devrelerinin yorumlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Boolean cebri kuralları ve De Morgan teoreminin tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik fonksiyonların standart gösterimleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik entegreler ve parametreleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının lojik fonksiyonların basitleştirilmesinde kullanılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Birleşik devrelerin tanımlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Flip-floplar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sayıcılar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kodlayıcılar ve kod çeviriciler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kod çözücüler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin incelenmesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sayısal Elektronik, (Mantık Devreleri) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Demirel |
MEGEP Sayısal Elektronik Temelleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili temel kavramlara hakim olma ve kullanabilme
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili problemleri anlama ve yorumlayabilme
|
3 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretme ve uygulamasını gerçekleştirme
|
3 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim teknolojilerine hakim olma ve etkin kullanabilme becerisi
|
0 | |||||
2 |
Bireysel ve/veya takım çalışmalarına yatkın olma becerisi
|
5 | |||||
3 |
Bilgiyi uygulamaya geçirme yeteneği
|
5 | |||||
4 |
Sahip olduğu bilgi birikimini toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde kullanabilme yeteneği
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olmak
|
2 | |||||
2 |
Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, kullanabilmek.
|
3 | |||||
3 |
Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olmak.
|
0 | |||||
4 |
Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devreleri tasarlamak
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanımak ve devre çözümlerini yapabilmek.
|
1 | |||||
2 |
Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanımak.
|
3 | |||||
3 |
Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım onarım ve montajını yapabilmek.
|
3 | |||||
4 |
Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak
|
0 | |||||
2 |
İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
3 | |||||
3 |
Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak
|
3 | |||||
4 |
Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilmek. PLC sistemleri programlayabilmek
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilmek. Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilmek. Mantık devre temellerini bilmek ve sayısal devre tasarımı yapabilmek.
|
4 | |||||
2 |
Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
4 | |||||
3 |
Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, elektrik tesisat planlarını çizebilmek, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
|
4 | |||||
2 |
Küresel ve toplumsal çerçevede özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerinin göz önünde tutularak mühendislik çözümlerinin yapılması becerisi
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilme
|
3 | |||||
4 |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, alanı ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme
|
3 | |||||
5 |
Bağımsız davranma, insiyatif kullanma, yaratıcılık becerisi ve yaşam boyu öğrenme davranışını kazanma
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal kalkınmaya katkı yapacak bilim ve teknolojileri üretebilen
|
4 | |||||
2 |
Bilimsel düşünceye ve teknolojik gelişmelere katkıda bulunabilen
|
4 | |||||
3 |
Analitik düşünme yeteneğine sahip
|
4 | |||||
4 |
Problem tanımlama ve çözüm bulma yeteneği kazanmış
|
3 | |||||
5 |
Ülkenin ihtiyaçlarına uygun Ar-Ge projeleri geliştirebilen
|
4 | |||||
6 |
Mesleki etik değerlere sahip
|
4 | |||||
7 |
Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilen çok yönlü ve kültürlü
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 2 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |