Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ELP151 | ELEKTRİK VE ELEKTRONİK ÖLÇME TEKNİĞİ | 1 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. İZZET YAVUZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. NEVZAT YAĞIZ TOMBAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; ölçme işlemi ve ölçüm cihazları ile temel elektrik devre elemanlarını tanımaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; ölçme teknikleri, ölçü cihazları, temel devre elemanları ve devre kurulumunu içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel elektrik devre elemanlarını tanımlar. (describe)(1) |
Farklı akım değerleri elde etmek için hangi devre elemanlarını kullanmak gerektiğini tartışır. (discuss)(2) |
Temel devre elemanlarıyla devre tasarımları yapar. (make)(3) |
Temel elektrik devrelerindeki akım ve gerilim değerlerini ölçer. (calculate)(4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Ölçme ve ölçme hataları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Direnç renk kodları | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Multimetre, avometre, voltmetre kullanımı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Devrelerde gerilim ve akımın ölçülmesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Kondansatörler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Bobinler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Osiloskop kullanımı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Osiloskop kullanımı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Diyotlar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Transformatörler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | AC-DC dönüştürücüler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Transistörler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Transistörler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | kaynak tarama, konu ile ilgili internet araştırması | Güç ölçme | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Elektrik ve Elektronik Ölçme Tekniği, akademisyen yayınevi |
Megep modülleri |
DERS NOTLARI,SLAYT ÇIKTILARI |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having and employing fundamental field concepts
|
5 | |||||
2 |
Understanding and interpreting field-related problems
|
4 | |||||
3 |
Generating and implementing solutions to field-related problems
|
4 | |||||
4 |
Following developments in the field and being aware of lifelong learning
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mastery and effective application of information technologies
|
4 | |||||
2 |
Capability to work independently and/or in groups
|
4 | |||||
3 |
Possibility of putting knowledge into practice
|
5 | |||||
4 |
Capability to apply knowledge within the context of social responsibility awareness
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge about low voltage network and its components
|
4 | |||||
2 |
To have knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
|
4 | |||||
3 |
To be an individual who knows, internalizes and uses Atatürk's principles and reforms in his life.
|
5 | |||||
4 |
Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To recognize the circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
|
4 | |||||
2 |
To have information about the production of electrical energy, to know the elements used in transmission and distribution networks.
|
5 | |||||
3 |
To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
|
4 | |||||
4 |
To have information about the structure, working principle, winding shapes and circuit connections of electrical machines.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using Turkish effectively in daily and professional fields.
|
5 | |||||
2 |
Knowledge of the operating system, basic office software, and computer hardware is required.
|
2 | |||||
3 |
To have sufficient mathematical knowledge to analyze in the professional field
|
2 | |||||
4 |
Understanding the fundamental concepts and elements of automatic control systems, as well as the ability to program PLC systems
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understanding the structure and operation of fundamental electronic elements. To be familiar with power electronics components and usage features. To understand the fundamentals of logic circuits and to design digital circuits.
|
3 | |||||
2 |
To understand fundamental physics concepts and basic electrical circuit solutions
|
2 | |||||
3 |
Knowledge of weak current, strong current, lightning, fire, and security systems is required, as is the ability to draw electrical installation plans and understand and perform contracting and exploration work on electrical installations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrate the ability to conduct advanced work independently using learning-to-learn skills and critical thinking.
|
3 | |||||
2 |
The ability to generate engineering solutions, particularly with regard to their impact on global and societal health, safety, and environmental issues.
|
2 | |||||
3 |
Capability to plan and manage professional development activities for employees under his/her supervision
|
2 | |||||
4 |
Informing expert and non-expert audiences about issues in their field, as well as being able to clearly communicate their thoughts, problems, and solution methods in written and oral form.
|
2 | |||||
5 |
Developing the ability to act independently, take initiative, be creative, and engage in lifelong learning
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Capable of producing science and technology that will aid in national development
|
2 | |||||
2 |
Contributing to scientific and technological advancements
|
5 | |||||
3 |
Ability to think analytically
|
2 | |||||
4 |
Capability to identify and solve problems
|
2 | |||||
5 |
Capable of developing R&D projects that meet the needs of the country
|
5 | |||||
6 |
Have professional ethical values
|
5 | |||||
7 |
Versatile and well-educated, with the ability to communicate effectively both verbally and in writing
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 6 | 3 | 18 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 1 | 4 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 28 | 0 | 74 |
Total Workload of the Course Unit | 74 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |