TR EN

DOĞRU AKIM DEVRELERİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ELP155 DOĞRU AKIM DEVRELERİ 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. İZZET YAVUZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MUHAMMET CİHAT MUMCU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste elektrik akımının esaslarının uygulanması ve tüm doğru akım elektrik devrelerinin çözümlerini yaparak yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Temel kavramlar, elektrik enerjisi, iş ve güç kavramları, Kirşof yasaları, devre analiz yöntemleri (kol akımları, süper pozisyon, thevenin ve norton teoremleri), birinci dereceden devre çözümlerini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Elektrik devrelerinin temel yasalarını tanımlar. (1)-Bilgi
Devre çözüm yöntemlerini yorumlar. (2)-Kavrama
Doğru akım devrelerinin çözümlerini yapar.(3)-Uygulama
Devre çözümlerini bilgisayar programları yardımıyla hesaplar.(3)-Uygulama
Devrelerin çözüm yollarını analiz eder.(4)-Analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Direnç, ohm kanunu, iş, güç, ve verim. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
2 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Kirşof kanunları. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
3 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Elektrik kaynakları. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
4 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Doğru akım devre çözümleri. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
5 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Çevre akımları yöntemi Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
6 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Düğüm gerilimi yöntemi. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
7 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Kaynak dönüşümü yöntemi Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Süper Pozisyon Teoremi. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
10 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Thevenin Teoremi, Norton teorem Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
11 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Maksimum Güç Teoremi. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
12 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Doğru akım depolama elemanları, doğru akımda güç ve enerji. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
13 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Doğru akımda geçici olaylar. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
14 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Doğru akımda geçici olaylar. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
15 Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. Elektro magnetizma ve elektromanyetik indüksiyon. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Selek.H.S,2016, Doğru Akın (DC) Devre Analizi, Seçkin Yayıncılık, , Ankara.
Mottershead.A,1990, Introduction to Electricity and Electronics-Electron Flow version, Prentice Hall, . New Jersey
Yağımlı.M, AKAR.F,2002, Alternatif Akım Devreleri & Problem Çözümleri, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., , İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having and employing fundamental field concepts
5
2
Understanding and interpreting field-related problems
5
3
Generating and implementing solutions to field-related problems
5
4
Following developments in the field and being aware of lifelong learning
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Mastery and effective application of information technologies
5
2
Capability to work independently and/or in groups
5
3
Possibility of putting knowledge into practice
4
4
Capability to apply knowledge within the context of social responsibility awareness
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge about low voltage network and its components
5
2
To have knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
4
3
To be an individual who knows, internalizes and uses Atatürk's principles and reforms in his life.
5
4
Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To recognize the circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
5
2
To have information about the production of electrical energy, to know the elements used in transmission and distribution networks.
5
3
To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
5
4
To have information about the structure, working principle, winding shapes and circuit connections of electrical machines.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using Turkish effectively in daily and professional fields.
4
2
Knowledge of the operating system, basic office software, and computer hardware is required.
4
3
To have sufficient mathematical knowledge to analyze in the professional field
4
4
Understanding the fundamental concepts and elements of automatic control systems, as well as the ability to program PLC systems
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understanding the structure and operation of fundamental electronic elements. To be familiar with power electronics components and usage features. To understand the fundamentals of logic circuits and to design digital circuits.
4
2
To understand fundamental physics concepts and basic electrical circuit solutions
5
3
Knowledge of weak current, strong current, lightning, fire, and security systems is required, as is the ability to draw electrical installation plans and understand and perform contracting and exploration work on electrical installations.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrate the ability to conduct advanced work independently using learning-to-learn skills and critical thinking.
5
2
The ability to generate engineering solutions, particularly with regard to their impact on global and societal health, safety, and environmental issues.
5
3
Capability to plan and manage professional development activities for employees under his/her supervision
5
4
Informing expert and non-expert audiences about issues in their field, as well as being able to clearly communicate their thoughts, problems, and solution methods in written and oral form.
5
5
Developing the ability to act independently, take initiative, be creative, and engage in lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Capable of producing science and technology that will aid in national development
5
2
Contributing to scientific and technological advancements
5
3
Ability to think analytically
5
4
Capability to identify and solve problems
5
5
Capable of developing R&D projects that meet the needs of the country
4
6
Have professional ethical values
4
7
Versatile and well-educated, with the ability to communicate effectively both verbally and in writing
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 8 3 24
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 3 18
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0