Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ETP251 | TEMEL ELEKTRONİK I | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ALİ ÇETİNKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere temel elektronik bileşenlerin çalışma prensiplerini, elektronik devrelerin analizini ve tasarımını öğretmektir. Öğrenciler, yarı iletken teknolojisi, direnç, diyot ve transistör gibi temel elektronik elemanları anlayarak bu bileşenleri çeşitli devrelerde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazanacaklardır. Ayrıca, lojik kapılar ve sayı sistemleri konularında dijital elektronik temelini oluşturarak, modern elektronik sistemlerin yapı taşlarını anlamaya yönelik sağlam bir temel edineceklerdir. |
Contents of the Course Unit: | Robotiğe Bu dersin içeriği, Yarı İletken Teknolojisi, Elektronik Devre Elemanları, Akım, Gerilim, Direnç, Ohm Kanunu, Enerji, Güç, Seri Direnç Devreleri & Uygulamaları, Paralel Direnç Devreleri & Uygulamaları, Diyotlar & Diyot Uygulamaları, Transistörler & Transistör Uygulamaları, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar & Lojik Kapı Uygulamaları ve Elektronik İş Güvenliğidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yarı iletken teknolojisi ve elektronik devre elemanlarının temel prensiplerini öğrenerek elektronik sistemleri anlayabileceklerdir. |
Akım, gerilim, direnç, Ohm Kanunu, enerji ve güç gibi temel elektriksel kavramları açıklayabilecek ve hesaplamalar yapabileceklerdir. |
PWM, görev döngüsü ve ADC gibi elektronik sinyal işleme tekniklerini öğrenerek analog ve dijital dönüşümleri uygulayabileceklerdir. |
Seri ve paralel direnç devrelerini analiz edebilecek ve uygulamalı devre tasarımı yapabileceklerdir. |
Diyotların çalışma prensiplerini kavrayarak elektronik devrelerdeki işlevlerini açıklayabilecek ve diyot uygulamaları gerçekleştirebileceklerdir. |
Transistörlerin çalışma prensiplerini öğrenerek elektronik anahtarlama ve amplifikasyon uygulamalarında transistörleri kullanabileceklerdir. |
Sayı sistemlerini ve lojik kapıları öğrenerek dijital devrelerin temel yapı taşlarını kavrayabileceklerdir. |
Elektronik devre tasarımlarında lojik kapılar kullanarak dijital uygulamalar gerçekleştirebileceklerdir. |
Elektronikte iş güvenliği prensiplerini öğrenerek güvenli çalışma ortamları oluşturabileceklerdir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı Kaynaklar | Yarı İletken Teknolojisi ve Elektronik Devre Elemanlarına Giriş | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
2 | Yazılı Kaynaklar | Akım, Gerilim, Direnç, Ohm Kanunu | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
3 | Yazılı Kaynaklar | Enerji, Güç ve Devre Analizi Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
4 | Yazılı Kaynaklar | Enerji, Güç ve Devre Analizi Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
5 | Yazılı Kaynaklar | PWM (Pulse-Width Modulation) ve ADC (Analog-to-Digital Converter) | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
6 | Yazılı Kaynaklar | Seri ve Paralel Direnç Devreleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
7 | Yazılı Kaynaklar | Diyotlar ve Çalışma Prensipleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Transistörler ve Çalışma Prensipleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
10 | Yazılı Kaynaklar | Transistör Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
11 | Yazılı Kaynaklar | Transistör Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
12 | Yazılı Kaynaklar | Sayı Sistemleri ve Lojik Kapılar | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
13 | Yazılı Kaynaklar | Lojik Kapı Uygulamaları ve Dijital Devreler | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
14 | Yazılı Kaynaklar | Lojik Kapı Uygulamaları ve Dijital Devreler | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
15 | Yazılı Kaynaklar | Elektronikte İş Güvenliği | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
M. Sait TÜRKÖZ, "Temel Elektronik", Birsen Yayınevi, 2009. |
Doç. Dr. Hüseyin DEMİREL, "Temel Elektrik-Elektronik", Birsen Yayınevi, 2022. |
Prof. Dr. Hüseyin Ekiz, "Mantık devreleri:(sayısal elektronik)". Değişim Yayınları. 2010. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to recognize the basic functions of electronic circuit components and their behavior in the circuit.
|
5 | |||||
2 |
Recognizing the physical strength limits of electronic circuit components and determining operating conditions accordingly.
|
4 | |||||
3 |
Ability to make applications related to equations, inequalities and functions.
|
4 | |||||
4 |
Making basic circuit solutions.
|
4 | |||||
5 |
Calculating the effects of direct current on circuit elements.
|
4 | |||||
6 |
Calculating the effects of alternating current on circuit elements.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having knowledge about operating systems and computer hardware.
|
2 | |||||
2 |
To recognize electrical-electronic measuring instruments, their working principles and to make measurements using these instruments.
|
3 | |||||
3 |
To have knowledge about electronic circuit elements, digital and analog systems and the operation of these systems.
|
5 | |||||
4 |
To have knowledge about oscillators and oscillator circuits.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental knowledge in a cause and effect relationship to possible problems encountered.
|
3 | |||||
2 |
To be able to produce solutions using basic knowledge about the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.
|
4 | |||||
3 |
To be able to have sufficient knowledge of the English language to conduct research using keywords for electronic systems and components, and to be able to decide on material selection by understanding catalog data.
|
3 | |||||
4 |
Designing algorithms and flow diagrams.
|
3 | |||||
5 |
To detect and analyze an existing system, system component or process and, when necessary, to design basic devices to meet the desired needs.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation.
|
2 | |||||
2 |
Identifying the necessary measuring devices and methods in electronic circuits and systems and using them to identify errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques, and to be able to eliminate them when the necessary equipment is provided.
|
2 | |||||
3 |
To measure basic electrical quantities.
|
2 | |||||
4 |
To be able to use transistor as switching and amplifier element.
|
4 | |||||
5 |
Drawing and simulating computer-aided electrical and electronic circuit diagrams.
|
2 | |||||
6 |
Writing programs for microcontroller.
|
1 | |||||
7 |
Writing the program for programmable logic controllers.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge about occupational safety and its applications and to be able to implement them.
|
5 | |||||
2 |
To be able to make decisions in independent work, to take initiative and adapt in teamwork with people within and outside the profession.
|
2 | |||||
3 |
Demonstrate that you can learn independently and apply what you have learned in the field of electronic technology.
|
3 | |||||
4 |
To identify, define and solve problems related to unforeseen situations in studies related to the field of electronic technology and to select and apply simulation and modeling techniques along with appropriate practical methods.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to access information, research resources for this purpose and use various information sources.
|
2 | |||||
2 |
Knowing a foreign language at a level that allows you to communicate with colleagues and customers and being able to effectively follow the developments in your field
|
2 | |||||
3 |
To have the ability to measure, analyze, interpret experimental data and reach a valid scientific conclusion from the data.
|
4 | |||||
4 |
To demonstrate that one has gained the ability to identify problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of electronic technology.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values, social security rights, occupational health and safety on issues related to the field.
|
2 | |||||
2 |
To be able to use current computer requirements such as words, operations, spreadsheets, presentations, e-mail and internet browsing at a good level in the professional field.
|
3 | |||||
3 |
To be able to apply the basic knowledge acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to write a technical report on the professional subject he/she is working on, to present the requested work based on a written explanation, and to conduct needs analysis.
|
2 | |||||
2 |
To have the awareness of observing social, scientific and moral values in matters related to the profession.
|
4 | |||||
3 |
To have knowledge and skills in a field built on the competencies gained in general or vocational education and to demonstrate understanding of the basic concepts in that field.
|
4 | |||||
4 |
To be able to produce services and products in electronics technician work areas, taking into account scientific values and professional ethics.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 97 |
Total Workload of the Course Unit | 97 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |