Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP251 | TEMEL ELEKTRONİK I | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALİ ÇETİNKAYA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere temel elektronik bileşenlerin çalışma prensiplerini, elektronik devrelerin analizini ve tasarımını öğretmektir. Öğrenciler, yarı iletken teknolojisi, direnç, diyot ve transistör gibi temel elektronik elemanları anlayarak bu bileşenleri çeşitli devrelerde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazanacaklardır. Ayrıca, lojik kapılar ve sayı sistemleri konularında dijital elektronik temelini oluşturarak, modern elektronik sistemlerin yapı taşlarını anlamaya yönelik sağlam bir temel edineceklerdir. |
İçerik: | Robotiğe Bu dersin içeriği, Yarı İletken Teknolojisi, Elektronik Devre Elemanları, Akım, Gerilim, Direnç, Ohm Kanunu, Enerji, Güç, Seri Direnç Devreleri & Uygulamaları, Paralel Direnç Devreleri & Uygulamaları, Diyotlar & Diyot Uygulamaları, Transistörler & Transistör Uygulamaları, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar & Lojik Kapı Uygulamaları ve Elektronik İş Güvenliğidir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yarı iletken teknolojisi ve elektronik devre elemanlarının temel prensiplerini öğrenerek elektronik sistemleri anlayabileceklerdir. |
Akım, gerilim, direnç, Ohm Kanunu, enerji ve güç gibi temel elektriksel kavramları açıklayabilecek ve hesaplamalar yapabileceklerdir. |
PWM, görev döngüsü ve ADC gibi elektronik sinyal işleme tekniklerini öğrenerek analog ve dijital dönüşümleri uygulayabileceklerdir. |
Seri ve paralel direnç devrelerini analiz edebilecek ve uygulamalı devre tasarımı yapabileceklerdir. |
Diyotların çalışma prensiplerini kavrayarak elektronik devrelerdeki işlevlerini açıklayabilecek ve diyot uygulamaları gerçekleştirebileceklerdir. |
Transistörlerin çalışma prensiplerini öğrenerek elektronik anahtarlama ve amplifikasyon uygulamalarında transistörleri kullanabileceklerdir. |
Sayı sistemlerini ve lojik kapıları öğrenerek dijital devrelerin temel yapı taşlarını kavrayabileceklerdir. |
Elektronik devre tasarımlarında lojik kapılar kullanarak dijital uygulamalar gerçekleştirebileceklerdir. |
Elektronikte iş güvenliği prensiplerini öğrenerek güvenli çalışma ortamları oluşturabileceklerdir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı Kaynaklar | Yarı İletken Teknolojisi ve Elektronik Devre Elemanlarına Giriş | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
2 | Yazılı Kaynaklar | Akım, Gerilim, Direnç, Ohm Kanunu | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
3 | Yazılı Kaynaklar | Enerji, Güç ve Devre Analizi Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
4 | Yazılı Kaynaklar | Enerji, Güç ve Devre Analizi Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
5 | Yazılı Kaynaklar | PWM (Pulse-Width Modulation) ve ADC (Analog-to-Digital Converter) | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
6 | Yazılı Kaynaklar | Seri ve Paralel Direnç Devreleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
7 | Yazılı Kaynaklar | Diyotlar ve Çalışma Prensipleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Transistörler ve Çalışma Prensipleri | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
10 | Yazılı Kaynaklar | Transistör Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
11 | Yazılı Kaynaklar | Transistör Uygulamaları | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
12 | Yazılı Kaynaklar | Sayı Sistemleri ve Lojik Kapılar | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
13 | Yazılı Kaynaklar | Lojik Kapı Uygulamaları ve Dijital Devreler | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
14 | Yazılı Kaynaklar | Lojik Kapı Uygulamaları ve Dijital Devreler | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
15 | Yazılı Kaynaklar | Elektronikte İş Güvenliği | Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
M. Sait TÜRKÖZ, "Temel Elektronik", Birsen Yayınevi, 2009. |
Doç. Dr. Hüseyin DEMİREL, "Temel Elektrik-Elektronik", Birsen Yayınevi, 2022. |
Prof. Dr. Hüseyin Ekiz, "Mantık devreleri:(sayısal elektronik)". Değişim Yayınları. 2010. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
4 | |||||
3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
4 | |||||
4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
4 | |||||
5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
4 | |||||
6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
3 | |||||
3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
3 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
4 | |||||
3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
3 | |||||
4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
3 | |||||
5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
2 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
2 | |||||
3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
2 | |||||
4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
4 | |||||
5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
2 | |||||
6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
1 | |||||
7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
5 | |||||
2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
2 | |||||
3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
2 | |||||
2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
2 | |||||
3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
4 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
2 | |||||
2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
3 | |||||
3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
2 | |||||
2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
4 | |||||
3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
4 | |||||
4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 97 |
Genel Toplam | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |