Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKT105 |
İMALAT YÖNTEMLERİ |
1 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere üretim sektörü ile ilgili bilgi verilmesi, döküm, plastik şekillendirme, talaşlı şekillendirme, kaynak ve toz metalürjisi prosesleri ve bu proseslerde kullanılan ekipmanlar hakkında temel bilgilerin verilmesi; her bir prosesteki hataların tanıtılması ders kapsamında amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: |
Ders içeriğinde aşağıdaki konuların anlatılması planlanmıştır:
İmalat teknolojileri ve genel kavramlar; döküm yöntemi, dökümde kullanılan kalıplama teknikleri, kalıp ve maçaların tanıtılması; döküm yöntemlerinin tanıtılması; plastik şekil verme yöntemlerinin tanıtılması, talaşlı imalat ve yöntemlerinin tanıtılması, kaynak, kaynak hataları, toz metalurjisi, toz metalurjik ürünler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
El aletleri ile temel işlemler yapabilir |
Matkap tezgâhında delik delebilir |
Torna, freze ve taşlama yapabilir |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Temel İmalat Yöntemleri ve Genel Kavramlar |
Canlı (Online) Anlatım |
2 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Temel İmalat Yöntemlerinin Karşılaştırılması |
Canlı (Online) Anlatım |
3 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Döküm Yöntemi |
Canlı (Online) Anlatım |
4 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Kalıplar ve Maçalar |
Canlı (Online) Anlatım |
5 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Döküm Hataları |
Canlı (Online) Anlatım |
6 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Plastik Şekil Verme (PŞV) Yöntemi |
Canlı (Online) Anlatım |
7 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Plastik Şekil Verme (PŞV) Yöntem Çeşitleri ve Uygulamaları |
Canlı (Online) Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Talaşlı Şekil Verme Yöntemleri |
Canlı (Online) Anlatım |
10 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Talaşlı Şekil Verme Yöntem Çeşitleri ve Uygulamaları |
Canlı (Online) Anlatım |
11 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Kaynak Yöntemleri ve Uygulamaları |
Canlı (Online) Anlatım |
12 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Kaynak Yöntemleri ve Uygulamaları Modern Kaynak Yöntemleri |
Canlı (Online) Anlatım |
13 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Modern Kaynak Yöntemleri ve Uygulamaları |
Canlı (Online) Anlatım |
14 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Toz Metalurjisi Yöntemi |
Canlı (Online) Anlatım t |
15 |
Önerilen Ders Kaynak Kitapları |
Toz Metalurjisi Yöntemi ve Uygulamaları |
Canlı (Online) Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
1. Muammer Gavas, Mustafa Yaşar, Mustafa Aydın, Yahya Altunpak, Üretim Yöntemleri ve İmalat Teknolojileri Seçkin Yayınevi |
2. Osman Yazıcıoğlu, Oğuz Borat, İmalat Yöntemleri Seçkin Yayıncılık |
3. Çiğdem, M., “İmal Usulleri”, Çağlayan Kitabevi, İkinci Baskı,2006 |
4. Karamış, M.B., “İmalat Yöntemleri”, Erciyes Üniversitesi, 2010 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
2 |
2 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
102 |
|
Total Workload of the Course Unit |
102 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|