Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKT204 |
OTOMATİK KONTROL |
4 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Devre ve sistem kavramın vermek. Fiziksel sistemlerin modellerinin elde edilmesini öğretmek. Fiziksel sistemlerin transfer fonksiyonlarını bulmak. Kararlılık kavramını ve kriterlerini öğretmek. Blok diyagramı, işaret akış diyagramı, Bode diyagramı, Routh-Hurwitz kriteri, köklerin geometrik yer eğrisi gibi yöntemleri vermek. Verilen lineer bir sistemin matematik modelini elde edip, bu modelden yararlanarak sistem davranışını ve kararlılığını incelemeyi öğretmek. Sistem dizayınının nasıl yapılacağını öğretmek. |
Contents of the Course Unit: |
Sistem teorisi ve otomatik kontrol kavramı. Fiziksel sistemlerin modellenmesi, transfer fonksiyonu, blok ve işaret akış diyagramları, durum uzayı diyagramı, kararlılık kavramı, öz değer kararlılık testi, routh-hurwitz kriteri, genlik ve faz eğrileri, bode diyagramı, ikinci dereceden sistemlerin zaman-domeni davranışı, köklerin geometrik yer eğrisi konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Otomatik kontrol ve sistem teorisi kavramlarını öğrenmek. |
Fiziksel birim elemanlarının tanım denklemlerini kavramak. |
Fiziksel sistemlerin t-domeninde matematik modellerini doğrudan veya analoji yardımıyla elde etmek. |
Çeşitli fiziksel sistemler ve otomatik kontrolde kullanılan sistemlerin transfer fonksiyonlarını elde etmek. |
Kararlılık kavramını anlayıp, değişik kararlılık kriterlerini farklı sistemlere uygulamak. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
2 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
3 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
5 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
6 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
7 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
10 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
11 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
13 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
14 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
15 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Routh - Hurwitz Kriteri |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Automatic Control Systems, Benjamin C.Kuo, Prentice-Hall International,Inc.1999 |
Modern Control Engineering, Katsuhıko Ogata.Prentice-Hall International,Inc.1990 |
Otomatik Kontrol 2, M.Kemal Sarıoğlu.İ.T.Ü. Otomatik Kontrol, İbrahim Yüksel 1997, Bursa |
Ders Notları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
75 |
|
Total Workload of the Course Unit |
75 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|