Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FIZ105 |
PHYSICS |
1 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi SARA FAWAL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Temel fizik kavramlarını tanıtmak, mekanik olayları içeren belirli fiziksel nicelikleri formüle etmede ve problem çözmedeki becerileri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Ölçme ve fiziksel büyüklükler,Vektörlerin grafik ve analitik yöntemlerle belirlenmesi,Statik( Denge,moment, kütle merkezi),Mekanik,Dinamik,İş-Enerji-Güç,Akışkanlar,Elektrik konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir ve iki boyutlu hareket ile ilgili problemleri çözer. -Uygulama |
İş, İş-Enerji, Enerji Korunumu Kavramlarını tanımlayabilir ve bunlardan yararlanarak bir sistemdeki cisimlerin ötelenme hareketlerini ifade eder.- kavrama |
Momentum, Momentum Korunumu kavramlarını bilir ve çarpışma problemlerini çözer. –uygulama |
Belli bir eksen etrafında dönen cisimlerin hareketini ifade eder- bilgi |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
kaynak tarama |
Kimyasal elementler, atomların yapısı, |
ANLATIM |
2 |
kaynak tarama |
kimyasal bileşimler katı sıvı gaz hali arasındaki değişiklikler |
ANLATIM |
3 |
kaynak tarama |
vektörler, kuvvetler, vektör cinsinden gösterimler |
ANLATIM |
4 |
kaynak tarama |
gerilim, kompresyon, kopma ve burulma, |
ANLATIM |
5 |
kaynak tarama |
katı sıvı ve gaz özellikleri türleri |
ANLATIM |
6 |
kaynak tarama |
kinetik hareket bilgisi |
ANLATIM |
7 |
kaynak tarama |
kinetik hareket bilgisi |
ANLATIM |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kaynak tarama |
basit vibrasyon harmonik ve rezonans teorisi |
ANLATIM |
10 |
kaynak tarama |
durgunluk, eylemsizlik, iş güç enerji |
ANLATIM |
11 |
kaynak tarama |
durgunluk, eylemsizlik, iş güç enerji |
ANLATIM |
12 |
kaynak tarama |
momentum, jiroskop esasları, sürtünme |
ANLATIM |
13 |
kaynak tarama |
Akışkanlar dinamiği, spesifik kütleçekim ve dentise, yoğunluk |
ANLATIM |
14 |
kaynak tarama |
vizkozite, akışkan direnci, laminer veya aerodinamik akış etkileri, statik dinamik ve toplam basınç |
ANLATIM |
15 |
kaynak tarama |
sıcaklık, termometreler ve sıcaklık skalaları, |
ANLATIM |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Karaoğlu, B.,2012, Üniversiteler için Fizik , Seçkin Yayıncılık, |
SERWAY, A.,2012, Fen ve Mühendislik İçin FİZİK I, Seçkin yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
TOPLAM |
34 |
0 |
131 |
|
Total Workload of the Course Unit |
131 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|