Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTP256 | BİLGİSAYAR DESTEKLİ MODA TASARIMI II | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenci bu ders sonunda bilgisayar destekli tasarım programlarında geometrik çizim ve düzenleme komutlarını kullanabilecek, çizimler üzerinde renklendirme ve kumaş tasarımları yapabilecek ve sunum dosyası hazırlayabilecektir. |
Contents of the Course Unit: | Tema belirleyerek, koleksiyonun tüm sürecinin, Temel Çizim Araç Çubuklarını Kullanma, Geometrik Araç Çubuklarını Kullanma, Geometrik Araç Çubukları ve Temel Çizim Araç Çubuklarını Kullanarak Serbest Kompozisyonlar Oluşturma, Etek Tasarımları Oluşturmak, Gömlek Tasarımları Oluşturmak, Elbise Tasarımları Oluşturmak, Pantolon Tasarımları Oluşturmak, Siluet Oluşturma Çalışmaları, Siluet Üzerine Tasarım Oluşturma, Detaylı Tasarım Föyü Oluşturma, Sunum Dosyası Oluşturma çalışmalarının bilgisayar ortamında hazırlamasını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Renklendirme ve kumaş giydirme komutlarını kullanır. |
Koleksiyonunun tüm aşamalarını bilgisayarda hazırlar. |
Koleksiyonunu katalog haline getirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Geometrik çizim komutlarını kullanmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
2 | - | Temel çizim komutlarını kullanmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
3 | - | Renklendirme ve kaydetme komutlarını kullanmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
4 | Model araştırması yapmak | Giysi teknik çizimi yapmak (Etek) | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
5 | Model araştırması yapmak | Giysi teknik çizimi yapmak (Elbise) | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
6 | Model araştırması yapmak | Giysi teknik çizimi yapmak (Pantolon) | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
7 | Model araştırması yapmak | Model uygulamalı giysi çizim çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Model araştırması yapmak | Model uygulamalı giysi çizim çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
10 | Farklı pozlarda siluet araştırması yapmak | Siluet oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
11 | Model eskizi hazırlamak | Siluet üzerine tasarım oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
12 | Model eskizi hazırlamak | Siluet üzerine tasarım oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
13 | Model eskizi hazırlamak | Siluet üzerine tasarım oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
14 | Model eskizi hazırlamak | Detaylı tasarım föyü oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
15 | Model eskizi hazırlamak | Sunum dosyası oluşturma çalışmaları yapmak | Anlatım, Gösteri, Gösterip-yaptırma, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tallon K. (2009). Dijital Moda Çizim. Güncel Yayıncılık. |
SZKUTNICKA B. (2011). Moda Tasarımında Teknik Çizim. Karakalem Yayıncılık. |
Bowles M., Isaac C. (2009). Dijital Tekstil Tasarımı. Kerasus. |
Abling, B. (2013). Moda Tasarım Çizimleri. Kerasus. |
Hopkins, J. (2013). Moda tasarımında Moda Çizimi. Literatür. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
|
5 | |||||
2 |
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
|
5 | |||||
3 |
Makes techniqual presentations of visual designs
|
5 | |||||
4 |
Uses technical knowledge for fashion design
|
5 | |||||
5 |
Recognize the types and properties of textile fibers.
|
0 | |||||
6 |
Knows textile materials and textile auxiliaries
|
0 | |||||
7 |
Knows authorities of the fashion design
|
4 | |||||
8 |
Follows the works of authorities in the field of fashion design
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
|
5 | |||||
2 |
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
|
4 | |||||
3 |
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
|
5 | |||||
4 |
Designs and delivers visual collections and reviews.
|
5 | |||||
5 |
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
|
0 | |||||
6 |
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize textile raw materials.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepares orriginal collections according to the selected theme
|
5 | |||||
2 |
Prepares the molds of the designs
|
0 | |||||
3 |
Produces a product by sewing his/her designs
|
0 | |||||
4 |
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
|
5 | |||||
2 |
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
|
0 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
3 | |||||
3 |
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
|
4 | |||||
4 |
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication.
|
3 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues will have sufficient awareness.
|
5 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Practical fashion design processes are designed
|
5 | |||||
2 |
Fashion design performs processes according to the purpose
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 12 | 48 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |