TR EN

GARMENT DESİGN I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTP121 GARMENT DESİGN I 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Giysi koleksiyonu oluşturabilmesi amacıyla öğrenciye mesleki teknik çizim bilgisinin verilmesi ve bu bilgiye uygun teknik çizim kadın ve erkek giysi koleksiyonunu oluşturabilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: 2 saat teorik, 2 saat uygulamalı yürütülen derste kadın ve erkek giysileri üst, alt giysileri, dış giyim, aksesuar, teknik çizimleri gösterip yapma tekniği kullanarak öğrenciye teknik çizim kabiliyeti kazandırılmaktadır. Bu bilgiler ışığında vize sonrası dönemde, finale hazırlık amacıyla öğrenci teknik çizim koleksiyonu hazırlar ve koleksiyona uygun kumaş, malzeme, materyal örnekleri ile föylerini düzenler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mesleki teknik çizimin amaç ve önemi hakkında bilgiye sahip olur
Teknik çizimin sektörde kullanılış amacı ve elde çizimin tekniği hakkında bilgi edinir.
Kadın ve erkek giyimine ait tüm giysi türlerinin teknik çizimini yapabilme becerisine sahip olur.
İstediği temaya uygun kadın ve erkek giysi tasarımları oluşturur.
Tasarımların teknik çizimini oluşturur.
Teknik çizimlerde detay, kumaş, malzeme, dikiş, aksesuar bilgisinin verildiği teknik föyü hazırlar ve koleksiyonunu sunar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Öğrencilerle tanışma, dersin amacının, gerekli malzemelerin açıklanması ve tema belirlemede dikkat edilecek unsurların anlatımı. Tanışma
2 Öğrenciler yeni sezonun moda ve tekstil trendlerini, sezonun temel renk ve desenlerini, kumaş dokularını, kullanılan aksesuarları inceleyerek derse hazırlıklı geleceklerdir. Giysi tasarımında izlenebilecek metotlar; sezon trendleri; koleksiyon hazırlarken temanın belirlenmesi Power Point sunumla konu anlatımı
3 Kadın ve erkek vücudunu ve yapısal özelliklerini inceleme Vücut oranları; tasarımlarda kullanılacak moda siluetlerinin çizim teknikleri Uygulama
4 Teknik çizim için gerekli materyallarin temini Teknik çizim hakkında genel bilgi Power Point sunumla konu anlatımı
5 Teknik için zeminin hazırlanması (karelerin oluşturulması) Kadın ve Erkek üst giysi örneklerinde mesleki teknik çizim Uygulama
6 Teknik çizimlerin tamamlanması Kadın ve Erkek alt giysilerde mesleki teknik çizim Uygulama
7 Teknik çizimlerin tamamlanması Dış giysi tasarımlarında mesleki teknik çizim Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Teknik çizimlerin tamamlanması Teknik föy oluşturma Uygulama
10 Öğrenciler seçtikleri temalarla ilgili görsel ve yazılı araştırma yaparlar. Proje için temaların belirlenmesi. Belirlenen temalara ilişkin hikaye panolarının hazırlanması Power Point Sunum ile konu anlatımı ve uygulama
11 Ön eskizlerin hazırlanması Belirlenen temalara ilişkin ön eskizlerin çizimi Uygulama
12 Eskizlerin tamamlanması Model çoğaltma ve geliştirme Uygulama
13 Modellerin geliştirilmesi Seçilen modellerin ön ve arka beden teknik çizimleri Uygulama
14 Teknik çizimlerin tamamlanması Teknik föy üzerine tasarımların aktarılması Uygulama
15 Teknik föyün tamamlanması Final ve sergi hazırlığı Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Szkutnicka, B. (2010). Flats: Technical Drawing for Fashion (Portfolio Skills: Fashion & Textiles). London:Laurence King.
Şahin, N., Teknik Resim,Eduser Yayınları,(1999), Ankara
MEB Komisyon,Tekstil Uygulama,MEB yayınları,(1998),Ankara
Balcı, Y.B.,Temel Sanat Eğitimi,YA-PA Yayınları.(2001),İstanbul
Koparal,A.H.,İPLİKÇİOĞLU,M.,Teknik Resim,Koparal Yayınları.(2003),İstanbul
Yakartepe, Z.,M., Büyük Konfeksiyon Ansiklopedisi,Tekstil Konfeksiyon Araştırma Merkezi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
5
2
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
4
3
Makes techniqual presentations of visual designs
5
4
Uses technical knowledge for fashion design
5
5
Recognize the types and properties of textile fibers.
4
6
Knows textile materials and textile auxiliaries
4
7
Knows authorities of the fashion design
5
8
Follows the works of authorities in the field of fashion design
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
5
2
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
5
3
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
4
4
Designs and delivers visual collections and reviews.
5
5
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
5
6
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize textile raw materials.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepares orriginal collections according to the selected theme
5
2
Prepares the molds of the designs
1
3
Produces a product by sewing his/her designs
1
4
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
5
2
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
3
2
Life-long learning is conscious of the need.
5
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
5
4
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication.
5
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues will have sufficient awareness.
5
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Practical fashion design processes are designed
5
2
Fashion design performs processes according to the purpose
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 1 1
Ödev 4 3 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 4 24
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0