TR EN

PATTERN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTP112 PATTERN 2 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TARIK BABAYİĞİT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Desen oluşturma prensiplerine bağlı kalarak, renklendirme, varyant ve raport hazırlama süreçlerinin uygulanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Çizgisel, geometrik, bitkisel, etnik formalarda desen oluşturma, oluşturulan desenlerin renklendirme çalışmalarının yapılması ve kumaş manipülasyon çalışmaları yaparak öğrencilerin tasarım becerilerinin pekiştirilmesi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çizgi ve desenin önemini kavrayabilmek
Öğrencinin biçime bakışındaki gelişimi sağlayabilmek
Analiz yeteneğini geliştirip kavrayabilmek.
Görsel algıda estetik beğeninin gelişimini sağlayabilmek
Çok boyutlu bakışın gelişimini sağlayabilmek
Oran ,hareket ,hacim ,perspektif,ışık,espas gibi kavramları ortaya koyabilmek.
Tarihteki sanatçıların çizgi dünyasını yorumlayabilmek
Kendine özgü duygu ve düşünceyi desen yoluyla ifade edebilmeyi sağlayabilmek.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-görsel kaynaklar Desen tasarımı ve süreçleri hakkında bilgi Sunum
2 Yazılı-görsel kaynaklar Desen raport hazırlama ve varyant oluşturma çalışmaları Sunum,uygulama
3 Çizgisel desen tasarımları hazırlamak Çizgisel desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları Sunum,Uygulama
4 Geometrik desen tasarımları hazırlamak Geometrik desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları Sunum,Uygulama
5 Bitkisel desen tasarımları hazırlamak Bitkisel desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları Sunum,Uygulama
6 Etnik desen tasarımları hazırlamak Etnik desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları Sunum,Uygulama
7 Farklı dokularda materyal araştırmaları yapmak Yüzey çalışmaları Sunum,Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Farklı dokularda materyal araştırmaları yapmak Yüzey çalışmaları Sunum,Uygulama
10 Yüzey tasarım çalışmaları yapmak Boya ile yapılan Manipülasyon teknikleri Sunum,Uygulama
11 Yüzey tasarım çalışmaları yapmak Dikiş ile yapılan Manipülasyon teknikleri Sunum,Uygulama
12 Yüzey tasarım çalışmaları yapmak Karışık teknik Mix-media Sunum,Uygulama
13 Tema belirleyerek, mood board hazırlamak Giysi ürün grubuna göre desen tasarlama Sunum,Uygulama
14 Tema belirleyerek, mood board hazırlamak Aksesuar ürün grubuna göre desen tasarlama Sunum,Uygulama
15 Desen ve ürün belirlemek Ürün üzerine desen uygulama çalışması Sunum,Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gombrich E.H., (2019) "Sanatın Öyküsü" Çev. Erduran E., Erduran Ö., Remzi Kitabevi
Grabowski B., Fick B., (2012) " Baskıresim" Çev. Eskier Atay S., Tunç A.Z., Karakalem Kitabevi
Derman Ç., Birol İ., (2018) "Türk Tezyini Sanatlarında Motifler" Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı
Müftüoğlu M. O.,(2011) "Desen" Say Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
5
2
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
4
3
Makes techniqual presentations of visual designs
4
4
Uses technical knowledge for fashion design
3
5
Recognize the types and properties of textile fibers.
4
6
Knows textile materials and textile auxiliaries
4
7
Knows authorities of the fashion design
5
8
Follows the works of authorities in the field of fashion design
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
5
2
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
4
3
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
5
4
Designs and delivers visual collections and reviews.
5
5
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
4
6
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize textile raw materials.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepares orriginal collections according to the selected theme
4
2
Prepares the molds of the designs
0
3
Produces a product by sewing his/her designs
2
4
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
4
2
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
5
2
Life-long learning is conscious of the need.
4
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
5
4
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication.
4
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues will have sufficient awareness.
5
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Practical fashion design processes are designed
4
2
Fashion design performs processes according to the purpose
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 4 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 8 16
Proje Hazırlama 2 8 16
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 4 8
Yerinde Uygulama 2 2 4
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0